Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Obsah: 1) Teologie jako pluralita možných přístupů/škol v průběhu dějin křesťanství. 2) Historické modely křesťanské teologie 3) Současné modely křesťanské teologie 4) Definice a dějinné formování pojmu "dogma" 5) Teorie vývoje dogmatu v průběhu novověku 6) Metoda interpretace/výkladu dogmatu 7) Pojem "hierarchie pravd" křesťanské víry a její christologická, dogmatická a ekumenická dimenze
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
1) Porozumění historické/současné skutečnosti, že křesťanská teologie je vnitřně bohatou škálou přístupů (teologií), lišících se vlastní metodou. 2) Schopnost kritického myšlení vzhledem k vývoji a interpretaci křesťanského dogmatu (učení).
Studenti porozumí potřebě širšího pohledu na vývoj křesťanské (katolické) teologie v pluralitě možných a legitimních přístupů. Studenti budou schopní kriticky uvažovat nutnost interpretace/výkladu křesťanské nauky v jejím dějinném rozvoji a v měnících se kulturních kontextech.
|
Předpoklady
|
Předpokladem ke studiu je absolvování předmětu Metoda v systematické teologii (KST/MTMST).
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Studium dostupných videoprezentací, doprovázené účastí alespoň na polovině nabízených webinářů. Studium povinné literatury. Průběžné testy a závěrečné kolokvium. 1) Sledovat pokyny v LMS a řídit se jimi. 2) Technické požadavky pro účast při webinářích: Účastí při webináři se rozumí online účast po celou dobu trvání webináře, umožněná díky stabilnímu a kvalitnímu internetovému připojení. Je vyžadován funkční mikrofon a kamera zapnutá po celou dobu trvání webináře. Během webináře je nepřípustné souběžné vykonávání jiných aktivit, které vyžadují soustředění (řízení motorového vozidla apod.). V případě omluvené absence z vážných důvodů může vyučující stanovit přiměřený náhradní úkol. 3) Technické zajištění online zkoušky: Pro zajištění regulérního průběhu je vyžadováno kromě stabilního online připojení i náležité zobrazení zkoušené(ho). Při variantě jedné kamery se má zobrazovat tak, aby byly vidět jeho/její obličej i ruce, při variantě dvou kamer musí být zobrazena obrazovka, před kterou sedí i pracovní stůl. Není přípustné používat sluchátka.
|
Doporučená literatura
|
-
Ľubomír Žák. (2019). Přínos II. vatikánského koncilu k obnově katolické teologie a její metody. Olomouc.
-
Mezinárodní teologická komise. (2011). O interpretaci dogmat. Olomouc.
-
Walter Kasper. (1996). Dogma pod Božím slovem. Praha.
|