Předmět: Etická dilemata

« Zpět
Název předmětu Etická dilemata
Kód předmětu KST/DEEDI
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Opatrný Dominik, doc. Mgr. Th.D.
Obsah předmětu
Předmět Etická dilemata uvádí studující do poznání a porozumění situacím, ve kterých je jedinec nebo skupina lidí postavena před rozhodnutím mezi dvěma nebo více možnostmi, které mají morální důsledky; volba jedné z těchto možností může být obtížná nebo nepříjemná. Studující jsou proto vedeni k získání kompetencí porozumění a zvažování hodnot, poznání a aplikování morálních principů a zvažování následků jednání. Etická dilemata budou studována v kontextu pracovního prostředí, zdravotní péče, vědy, vzdělání, politiky a osobních vztahů. Studující jsou seznamováni s hlavními rysy etických dilemat, jako jsou konflikt mezi hodnotami, nejistý výsledek, subjektivita rozhodování, morální rozhodování. Studující jsou proto uvedeni do základních principů a kroků řešení dilemat, mezi které patří získání relevantních informací, identifikace hodnot a morálních principů, konflikt hodnot, zvážení všech možností, zhodnocení možných důsledků rozhodnutí, konzultace, moment rozhodnutí, následný monitoring situace, reflexe rozhodnutí a praxe i přijetí zodpovědnosti za vykonané rozhodnutí. Etická dilemata jsou prezentována jako komplexní problémy, které jsou řešeny velmi často na základě nedostatečných informací a v časové tísni. Obsah předmětu: 1. Tři domény aplikované etiky 2. Použití etických teorií v praxi 3. Teorie morálních základů 4. Strategie vyrovnání se s etickým dilematem 5. Mezikulturní odlišnosti etických hodnot 6. Mezináboženské odlišnosti etických hodnot 7. Tolerance jako princip aplikované etiky 8. Zpracování kazuistiky I 9. Zpracování kazuistiky II 10. Diskuse nad kazuistikami I 11. Diskuse nad kazuistikami II 12. Diskuse nad kazuistikami III 13. Etické perspektivy mezináboženského dialogu

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
- Seznámit studující s teoretickými východisky pro řešení etických dilemat. - Studující se naučí zpracovat vybrané případy - kazuistiku a vést o ní diskusi s ostatními.
Výstupy učení: Po dokončení předmětu dokáží studující: - aplikovat základní etické teorie do praxe; - pojmenovat a využít strategie pro vyrovnání se s etickým dilematem; - rozumět hodnotovým východiskům a postojům vycházejícím z kulturně odlišných společností.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Prezenční studium: Student organizuje své studium na základě pokynů garanta a vyučujícího; účastní se přednášek a seminářů a plní průběžné i dlouhodobé úkoly. Požadavky na studenty: aktivní účast ve výuce, vykonání závěrečné zkoušky, příprava a prezentace závěrečného semestrálního projektu. Distanční studium: Student organizuje své studium na základě distanční opory, tedy studijních materiálů a pokynů v LMS; účastní se vypsaných webinářů a plní průběžné krátké testy (přibližně 4). Požadavky na studenty: aktivní účast ve výuce, vykonání závěrečné zkoušky a prezentace závěrečného semestrálního projektu. Literatura povinná MUSIL, Libor. "Ráda bych Vám pomohla, ale .." Dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: Marek Zeman, 2004. 243 s. ISBN 80-903070-1-9 Rozšiřující literatura: ČERNÝ, David. Princip dvojího účinku: zabíjení v mezích morálky. Praha: Academia, 2016. ISBN 9788020026057. KINDLOVÁ, Miluše a PREUSS, Ondřej. Výhrada svědomí v kontextu povinného očkování a mimo něj. Jurisprudence. 2017, roč. 13, č. 3, s. 17-30. FLYNN, Jennifer. Theory and Bioethics. Stanford Encyclopedia of Philosophy. 2020. Dostupné z: https://plato.stanford.edu/entries/theory-bioethics/.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr