Vyučující
|
-
Vychodilová Zdeňka, doc. PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Výpověď je analyzována jako elementární textová jednotka, studenti jsou seznámeni se základními rozdíly mezi pojetím věty a výpovědi a možnostmi modifikace základních struktur, jsou sledovány prostředky zapojení výpovědi do komunikační situace (reference, kvantifikace, deixe, predikace), prostředky pro vyjadřování modálních postojů (modalita subjektivní ? objektivní, alétická ? deontická, modalita epistémická, voluntativní) a možnosti jejich negace; na úrovni výpovědi jsou probrány prostředky pro signalizaci záměru a výpovědní funkce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem je pomocí syntaktických rozborů prohloubit znalosti syntaxe založené na výpovědi a nadvětné syntaxe. V audiovizuálních nahrávkách různých komunikačních situací a v psaném textu budou studenti schopni vyhledat a určit typy výpovědních modifikací, prostředky signalizující záměr podavatele a další související jevy.
Schopnost syntaktické analýzy pravidelné větné struktury a výpovědních modifikátů
|
Předpoklady
|
Schopnost syntaktické analýzy věty, znalost morfologie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Didaktický test
Účast na semináři, zpracování vlastní prezentace
|
Doporučená literatura
|
-
Flídrová, H., Kozilková, J., & Vysloužilová, E. (1987). Praktičeskij kurs russkogo sintaksisa: výklad a cvičení. Olomouc: Rektorát Univerzity Palackého.
-
Petr, F. (1929). Olejomalba a enkaustika. Praha: Peometheus.
|