Vyučující
|
-
Arkhanhelska Alla, prof. DrSc.
|
Obsah předmětu
|
01. Protichůdné názory na pojem Současný ruský jazyk. 02. Jazyk a vývoj společnosti. Vliv politických, ekonomických a sociálních změn na jazyk. 03. Aktuální procesy v ruské výslovnosti. 04. Aktuální procesy v morfologii. 05. Aktuální procesy v syntaxi. 06. Nová převzatá slova. 07. Podíl slov slangového původu v současné ruské slovní zásobě. 08. Aktuální procesy v sémantice. 09. Nová ruská frazeologie. 10. Ruský jazyk z hlediska kognitivní lingvistiky. 11. Jazyk současných ruských masmédií. 12. Jazyk současné ruské mládeže. 13. Jazyk současného ruského Internetu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Disciplína navazuje na teoretický základ z Obecné jazykovědy se zaměřením na komparativní studium jazyků a ze Strukturní lingvistiky, který syntetizuje a prohlubuje o poznání současného stavu (spisovného) jazyka. Vychází z dynamického pojetí systému a jeho vnitřní struktury, orientuje se na jeho aktuální stav ve všech jazykových plánech s promítnutím, analýzou a interpretací změn, k nimž došlo v "postperestroječnyj period" (tj. po roce 1985). Vedle knižních a zejména časopiseckých zdrojů, které odrážejí diskuse odborníků ke stavu spisovného jazyka (zejm. Russkaja reč´, Otečestvennyje zapiski, Russkij jazyk za rubežom aj.), využívá rovněž bohatých internetových zdrojů (s prioritním zaměřením na specifiku současného odborného vyjadřování).
Přehled o nejnovějších změnách a vývoji v ruštině ve všech jazykových plánech s přihlédnutím v současným vývojovým tendencím v češtině.
|
Předpoklady
|
Úroveň znalosti ruského jazyka C1 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. U cizinců znalost češtiny stejného stupně. Znalosti z obecné lingvistiky i dílčích lingvistických disciplín na úrovni magisterského stupně filologického studia. Celkový všeobecný přehled v oblasti humanitních a společenskovědních disciplínách.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
- aktivní účast na přednáškách, seminářích, - studium doporučené literatury, - zpracování samostatné prezentace, projektu či referátu - úspěšné složení zkoušky
|
Doporučená literatura
|
-
Ferm, L. (1994). Osobennosti razvitija russkoj leksiki v novešij . Uppsala.
-
Glovinskaja, M.Ja.:. (2000). Aktivnyje processy v grammatike..
-
Kostomarov, V.G. (1994). Jazykovoj vkus epochi.. Moskva.
-
Krysin, L.P. (2005). Jazykovaja norma i rečevaja praktika. Moskva.
-
Krysin, L.P. (red.). (2008). Sovremennyj russkij jazyk: Aktivnyje procesy na rubezhe XX-XXI vv.. Moskva.
-
Zemskaja, Je.A. (otv. red.): . (2000). Russkij jazyk konca XX stoletija. Moskva.
|