Předmět: Obecná jazykověda se zaměřením na komparativní studium jazyků

« Zpět
Název předmětu Obecná jazykověda se zaměřením na komparativní studium jazyků
Kód předmětu KSR/91AON
Organizační forma výuky Přednáška + Nevyplněno
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 9
Vyučovací jazyk Čeština, Ruština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vychodilová Zdeňka, doc. PhDr. CSc.
Obsah předmětu
Podstata a funkce jazyka. Jazykový znak. Synchronie a diachronie. Jazyk jako systém. Langue a parole. Klasifikace jazyků. Mladogramatismus. Strukturalismus. F. de Saussure. Pražská škola. Strukturalismus ve světě. Generativní gramatika. Lingvistické směry, školy, paradigmata druhé poloviny XX. století a počátku XXI. století.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Přednáška a semináře jsou věnovány vybraným dílčím problémům obecné jazykovědy na širší teoretické bázi v konfrontačním rusko-českém a česko-ruském plánu. Výchozí premisou jsou principy strukturní a funkční lingvistiky Pražské školy. Pozornost je zaměřena také na konfrontaci systémových jazykových faktů ruštiny a češtiny, dále na jazykovědné směry 19. století a 1.pol. 20. století s důrazem na provázanost s ruskou a českou jazykovědou. Dále se akcentují se především tato témata: Problematika chápání jazykového znaku. Sémiotika. Přínos F. de Saussura pro rozvoj lingvistiky. Evropský a americký strukturalismus. Jazykový systém, jeho roviny a jednotky. Ruština čeština v typologické klasifikaci. Přínos českých a ruských lingvistů 2.pol.20.stol. pro rozvoj lingvistiky. Členění národního jazyka v češtině a ruštině. Organizace lingvistického života (instituce, kongresy, periodika?) v ČR a v Rusku.
Dobrá orientace v otázkách a problémech obecně lingvistických se zřetelem k problematice slovanských jazyků v konfrontačním plánu.
Předpoklady
Úroveň znalosti ruského jazyka C1 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. U cizinců znalost češtiny stejného stupně. Znalosti z obecné lingvistiky i dílčích lingvistických disciplín na úrovni magisterského stupně filologického studia. Celkový všeobecný přehled v oblasti humanitních a společenskovědních disciplínách.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

- aktivní účast na přednáškách, seminářích, - studium doporučené literatury, - zpracování samostatné prezentace, projektu či referátu - úspěšné složení zkoušky
Doporučená literatura
  • Čermák, F. (2001). Jazyk a jazykověda. Pražská imaginace, Praha.
  • Černý, J. (1996). Dějiny lingvistiky. Olomouc: Votobia.
  • Krčmová, M. (1990). Fonetika a fonologie. Zvuková stavba současné češtiny. . Praha .
  • Kubík, M., Formanovskaja, N.I.:. Osnovy jazykoznanija dlja rusistov. Praha 1985.
  • Saussure, F. de. (1996). Kurz obecné jazykovědy. Praha: Academia.
  • Stepanov, Ju. S.: . (1975). Osnovy obščego jazykoznanija.. Moskva.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Ruský jazyk (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Ruský jazyk (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -