Předmět: Interdisciplinární přístupy k jazyku

« Zpět
Název předmětu Interdisciplinární přístupy k jazyku
Kód předmětu KSR/7IP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština, Ruština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Vychodilová Zdeňka, doc. PhDr. CSc.
Obsah předmětu
01. Proměny lingvistického paradigmatu. 02. Vznik a vývoj psycholingvistiky, sociolingvistiky. Základní pojmy. 03. Význam slova a možnosti jeho popisu. Mentální lexikon. Produkce a percepce řeči. 04. Jazyk a společnost. Jazyková politika. Jazykové menšiny. Jazyk a moc. 05. Mezikulturní komunikace. 06. Antropocentrický přístup k jazyku. 07. Klíčové pojmy kognitivní lingvistiky: koncept, konceptualizace, metaforizace. 08. Jazykový obraz světa, klíčové slovo. 09. Pragmalingvistika, její podstata a klíčové pojmy 10. Teorie textu. Její vznik a vývoj. Základní pojmy. 11. Základní směry lingvistiky textu. 12. Text a jeho definice. Vlastnosti. Kategorie. 13. Koherence. Koheze. Intertextualita.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Domácí příprava na výuku - 25 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 25 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 25 hodin za semestr
Výstupy z učení
Psycholingvistika a sociolingvistika, Kognitivní lingvistika, Pragmalingvistika, Teorie textu. Přednáška je věnována moderním širokým mezioborovým disciplínám, jimiž lze obohatit teoretické poznatky získané studiem tradičních lingvistických disciplín. Jedná se o komunikativní lingvistiku, kdy se studuje fungování jazyka v konkrétní řečové situaci za výrazného uplatnění psychických a sociálních aspektů řečové činnosti. Disciplína má za cíl uvést studenty do širšího kontextu změny lingvistického paradigmatu spojené s nástupem antropocentrismu a důrazem na interpretační přístup k jazyku. Prezentují se základní školy v rámci směru kognitivní lingvistiky a klíčové pojmy a metody nového pohledu na jazykovědná zkoumání (srov. koncept, konceptualizace, metaforizace, mentální postupy, jazykový obraz světa, klíčové slovo aj.). V kontextu světové lingvistiky textu se kriticky posuzují koncepce představitelů české a ruské textové lingvistiky. Předmětem zájmu je samo pojetí textu, jeho výstavby a hranic, interpretace tzv. diskurzu a analýza takových konstitutivních kategorií textu.
Přehled o vybraných mezioborových přístupech ke zkoumání jazyka. Přehled o proměnách lingvistického paradigmatu. Schopnost šířeji uchopit jazykové jevy.
Předpoklady
Všeobecná znalost ruštiny na úrovni B2 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Znalost obecně lingvistické problematiky, ale současně důkladná znalost jednotlivých dílčích jazykovědných disciplín a jejich problematiky, jednotlivých jazykových rovin (Fonetika, Fonologie, Lexikologie, Morfologie, Syntax).

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

- aktivní účast na přednáškách - vypracování samostatné práce - prezence
Doporučená literatura
  • Alefirenko, N.F., Korina, N.B. (2011). Problemy kognitivnoj lingvistiki. Nitra.
  • Bell, R.T. Sociolingvistika. Moskva 1980.
  • Bulygina, T.V., Šmelev, A.D.:. konceptualizacija mira (Na materiale russkoj grammatiki). Moskva 1997.
  • Daneš, Fr. a Hlavsa, Z. (1985). Věta a text.. Praha.
  • de Beaugrande, R., and W. Dresler. Introduction to Text Linguistics.
  • Dolník, J.-Bajzíková, E. Textová lingvistika. Bratislava 1992.
  • Flídrová, H.:. Sociolingvistické a psycholingvistické aspekty dialogu a polylogu v ruštině. Praha, 1989..
  • Gaľperin, I.R. Tekst kak ob´jekt lingvističeskogo issledovanija.. Moskva 1981.
  • Hoffmannová, J. Sémantické a pragmatické aspekty koherence textu. In: Linguistica VI, Praha 1983.
  • Hoffmannová, J. Stylistika a.. (Současná situace stylistiky). Praha: Trizonia, 1997.
  • Hrbáček, J. (1994). Nárys textové syntaxe spisovné češtiny.. Praha: Trizonia.
  • Kořenský, J. Jazyk-řeč-poznání. Olomouc 2004.
  • Lakoff, G.-Johnson, M. Metafory, kterými žijeme. Brno 2002.
  • Mečkovskaja, M.B. Socia%lnaja lingvistika.. Moskva 2000.
  • Nebeská, I. (1992). Úvod do psycholingvistiky. Praha.
  • Vaňková et al. (2005). Co na srdci, to na jazyku. Praha.
  • Vežbickaja, A.: . (2001). Ponimanije kuľtur čerez posredstvo klučevych slov. . Moskva.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Ruská filologie maior (2019) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Ruská filologie minor (2019) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Ruština pro překladatele (2019) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -