Vyučující
|
-
Starzyńska Aleksandra, Mgr. Ph.D.
-
Jeništa Jan, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní geografické informace o Polsku. Polské vodstvo a pohoří. Národní parky. Aspekty politické geografie: sousede, hranice, administrativní členění Polska, Polsko v EU 2. Státní symboly Polska. Polský politický systém a organizace státu 3. Základní informace o polské ekonomice. Trh práce 4. Demografické informace o Polsku. Regiony Polska a základní ukazatele regionální identity. Národnostní a etnické menšiny 5. Každodenní život. Volnočasové aktivity 6. Současný polský kalendář. Polské svátky, oslavy, tradice a zvyky s nimi spojené, společenské konvence 7. Významné polské osobnosti 8. Polská současná emigrace. Polská diaspora (Polonia) a polština ve světě (jako etnický a cizí jazyk) 9. Vzdělávací systém Polska. Věda. Instituce zřízené za účelem šíření kultury a vědy. Studentský život 10. Polská města. Památky, turistické atrakce, místa paměti, kultovní místa. Polské objekty UNESCO 11. Made in Poland. Typické polské výrobky 12. Shrnutí kurzu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody práce s audiovizí
|
Výstupy z učení
|
Předmět je určen studujícím všech programů polské filologie a je také otevřen zájemcům z řad nepoleonistů se základní/pasivní znalosti polštiny. Cílem předmětu je seznámit studenty se základními informacemi o Polské republice, polských reáliích, přinést podstatné informace geografického, historického, demografického, ekonomického, politického a kulturního charakteru. Při výuce jsou využívány kromě tradičních odborných textů a také moderní didaktické materiály (multimediální prezentace, audio a video záznamy, interaktivní weby, virtuální prohlídky, digitalizovaný obrazový materiál). Základem předmětu jsou výklady vyučujícího podpořené multimediální prezentaci (s bohatým vizuálním materiálem). Faktografické znalosti získává student spolu s potřebnou slovní zásobou v polském jazyce. Obsah předmětu bude doplňován souvisejícími tematickými okruhy, na nichž studující pracují samostatně (jejich výběr je do jisté míry libovolný, podle jejich zájmů a zaměření), informace pak prezentuje ve skupině, společně se dochází k syntéze. Cílem předmětu je vybavit studenty znalostmi potřebnými pro vědeckou a odbornou praxi, ale i pro každodenní setkávání s polskou kulturou a efektivní mezikulturní komunikaci, ať už při setkáních s Poláky jako přáteli nebo obchodními partnery. V prezentovaném obsahu jsou zohledněny sociokulturní otázky, a také současné polsko-české vztahy a kontakty. Literatura bude uváděna průběžně (kromě základní četby uvedené v hlavním sylabu).
Studující získá kompetence dané osnovou kurzu.
|
Předpoklady
|
Standardní znalost společenských věd na středoškolské úrovni.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Písemný test
- povinná prezenční účast na 80 % výuky, aktivní účast ve výuce; - třikrát během semestru příprava prezentace na téma (dle výběru) doplňující tematické okruhy přednášek - prezentace tématu v polském nebo českém jazyce v rozsahu 15 min. ve výuce navazujícího předmětu Polské reálie 2; - samostatné studium doporučených (základních) zdrojů a dle zájmu také doplňkových materiálů; - systematická příprava na zkoušku z Polských reálií, která je zakončením navazujícího předmětu Polské reálie 2; - úspěšné absolvování zápočtového testu z Polských reálií 1, který bude mít podobu vědomostního kvízu.
|
Doporučená literatura
|
-
Bischoff Katarzyna (ed.). (2003). Ilustrowany atlas Polski. nakl. Pascal.
-
Bisko Agata. (2014). Polska dla średnio zaawansowanych. Współczesna polskość codzienna. Kraków.
-
Butcher Anna, Guziuk-Świca Barbara, Laskowska-Mańko Alina. (2003). Bliżej Polski. Wiedza o Polsce i jej kulturze, cz. 1. Lublin.
-
Bziukiewicz Laura Maria, Dombrowska Kamila, Grochowska Ewa et al. (2020). Folklor polski: sztuka ludowa, tradycje, obrzędy. Warszawa.
-
Cudak Romuald, Tambor Jolanta (ed.). (2002). Kultura polska. Silva rerum. Katowice.
-
Czerniewicz-Umer Teresa, Omilanowska-Kiljańczyk Małgorzata, Majewski Jerzy S.. (2005). Polsko. Praha.
-
Domachowski Roman, Kwiatek Jerzy, Wilczyńska-Wołoszyn Maria. (2018). Szkolny atlas Polski: geografia, historia, regiony. Polska w XXI wieku z historią w tle. Warszawa.
-
Guziuk-Świca Barbara, Butcher Anna. (2013). Bliżej Polski: wiedza o Polsce i jej kulturze, cz. II. Lublin.
-
Chmiel Sylwia. (2019). Polskie tradycje i obyczaje. Bielsko-Biała.
-
Jannasz Marek, Popiołek Ryszard (ed.). (2017). Polska. Encyklopedia wizualna. Warszawa.
-
kol. autorů. (2018). Atlas statystyczny Polski / Statistical atlas of Poland. Warszawa.
-
kol. autorů. (2015). Polska niezwykła: XXL. Przewodnik + atlas. Warszawa.
-
kol. autorů. (2021). Poznajemy. Atlas Polski. Geografia. Historia. Regiony. Warszawa.
-
Ogrodowska Barbara. (2012). Tradycje polskiego stołu. Warszawa.
-
Parma Christian, Parma Bogdan. (2006). Polsko. Marki.
-
Pilich Maria, Pilich Przemysław. (2004). Polska: ilustrowany przewodnik, wyd. 4, zaktualizowane i uzupełnione. Warszawa.
-
Sapała Marta, Olej-Kobus Anna, Kobus Krzysztof. (2012). Super Polska. Vademecum rekordów i ciekawostek. Kraków.
-
Żywczak Krzysztof. (2014). Made in Poland. Kultura. Design. Miejsca. Warszawa.
|