Vyučující
|
-
Dobrotová Ivana, doc. PhDr. Ph.D.
-
Starzyńska Aleksandra, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Stylistika a teorie textu - styčné body a rozdíly. 2. Základní pojmy teorie textu, jejich definice a práce s textem. 3. Stylistika jako jazykovědná disciplína, její metody, základní pojmy. 4. Stylotvorní činitelé. 5. Stylová hodnota, diferenciace a stratifikace národního jazyka. 6. Teorie funkčních stylů. 7. Funkční styl prostě sdělovací. 8. Funkční styl odborný a administrativní. 9. Funkční styl publicistický. 10. Funkční styl umělecký. 11. Funkční styl rétorický. 12. Kompozice textu, slohové postupy a jejich modifikace, horizontální a vertikální členění textu. 13. Zápočet a příprava na zkoušku.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Kurz je zaměřen na praktickou práci s textem a zejména na jeho tvorbu. Studenti se seznamují s různými pojetími textu a stylu, s přípravnými pracemi, s technikami využívanými v odborných a užitkových textech (definice, klasifikace, analýza, porovnání, argumentace), se správným vedením poznámek a citací. Seminář je veden s ohledem na aktuální potřeby studentů píšících závěrečnou bakalářskou práci.
Student získá kompetence dané osnovou kurzu.
|
Předpoklady
|
Cetba odborné literatury v češtině a polštině a praktických studijních textů k analýze v polštině.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Pravidelná aktivní účast na cvičeních 80%, tj. 2 absence za semestr, průběžné plnění všech dílčích úkolů přednášek a seminářů, samostatná práce s polskými texty, vypracování odborného textu v polštině (úvod k bakalářské práci nebo abstrakt).
|
Doporučená literatura
|
-
Mosiołek-Kłosińska, K. (red.). (2001). Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce. Warszawa.
-
10. J. Strutyński:. Gramatyka polska. Wprowadzenie, fonetyka, fonologia, morfologia, składnia. Kraków 1999..
|