Vyučující
|
-
Dobrotová Ivana, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Teritoriální variety polštiny (polská nářečí) 2. O jazyce polského folkloru, folklorních žánrech a metodách jejich zkoumání 3. Regionální jazykové a kulturní dědictví jako důkaz identity 4. Folklor mezi archivem a jevištěm - sběr, zpracování a zpřístupňování materiálů o jazyce a lidové kultuře 5. Jazykový a kulturní obraz polských dožínek v lidových písních a dožínkových písničkách 6. Lidové koledy jako zdroj znalostí o polských zvycích 7. Obraz světa a člověka v polských lidových baladách 8. Proč má smysl studovat regionální jazykové a kulturní dědictví? 9. Polský hudební folklor a jeho proměny 10. Polské lidové zvyky a rituály Činnosti v rámci projektu budou prováděny výzkumnými a pedagogickými odborníky, kteří mají vědecké úspěchy a patřičné pedagogické zkušenosti v tomto předmětu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s metodikou studia polského lidového jazyka v širokém kulturním kontextu. V rámci kurzu bude ukázáno, jak funguje jazyk v lidové kultuře (zejména ve folklorních textech, rituálech a tradiční hudbě) a jak lze lidovou kulturu studovat (rekonstruovat) pomocí zkoumání jazyka folkloru, - rozšířit znalosti polského jazyka v jeho regionálních variantách a zjistit, jak jazyk funguje v rituálech a hudebním folkloru - v minulosti i v současnosti. K tomuto účelu budou použity mimo jiné archivní nahrávky z terénních výzkumů prováděných od 60. let 20. století v Ústavu polské filologie Univerzity Marie Curie-Skłodowské v Lublinu a shromažďované v Etnolingvistické pracovně, jakož i současné "živé" interpretace písní Mikulášského orchestru, který již léta úspěšně působí na polské folklorní scéně. - přímé poznávání kulturního dědictví spojeného s polským jazykem, - zdokonalování dovedností práce s různými zdroji, porozumění, analýzy, vyvozování závěrů, - rozvoj mezikulturní vnímavosti.
Účastník výuky zlepší své jazykové, komunikační a kulturní kompetence.
|
Předpoklady
|
Předmět je určen pro studenty bakalářského, magisterského a doktorského studia. Předmět je vyučován v polštině.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Pravidelná aktivní účast v seminářích 80 %, tj. 2 absence za semestr, samostatné studium literatury k danému tématu.
|
Doporučená literatura
|
-
bude upřesněno během semináře. .
|