Vyučující
|
-
Jeništa Jan, Mgr. Ph.D.
-
Nowak Dorota Julia, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata pro každý týden: 1 Středověk - úvod do epochy. 2. Polská náboženská a světská píseň. 3. Polské kroniky na pozadí ostatních prozaických forem. 4 Renesance - úvod do epochy. 5 Latinská literatura. Andrzej Frycz-Modrzewski a jeho emendační spisy. 6. Renesanční mistrovská díla. Díla Jana Kochanowského. 7 Baroko - úvod do epochy. 8. Mistrovská díla barokní poezie. Díla Mikołaje Sępa Szarzyńského a Jana Andrzeje Morsztyna. 9. Pamětník Jan Chryzostom Pasek. 10. Osvícenství - úvod do epochy. 11. Sentimentální poezie v díle Franciszka Karpińského. 12. Písemnosti reformátorů Hugona Kołłątaje a Stanisława Staszice.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Přednášky a semináře uvádějí studenty do základů historie polské literatury od začátku do roku 1820. Cíle: Seznámit studenty s nejdůležitějšími díly polské literatury období středověku, renesanci, baroku a osvícenství a s klíčovými literárními problémy těchto období. Rozvíjet schopnosti analýzy a interpretace literárních textů a jejich zasazení do různých souvislostí, např. historických, politických, filozofických. Rozvíjet schopnosti pracovat s internetovým databázemi odborných článků.
Velmi dobré schopnosti porozumění sdělovanému literárnímu obsahu, schopnost analýzy a interpretace přečteného literárního textu a zasažení ho do historického a kulturního kontextu.
|
Předpoklady
|
Dobrá ználost historii české literatury v evropském kontextu. Schopnost analyticky zpracovat literární díla a pracovat se sekundární literaturou i internetovými zdroji.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Seminární práce
Docházka: max. 2 absence za semestr. Znalost povinné literatury, aktivní účast v diskusi, samostatná práce doma, ústní prezentace aktuálních úkolů v rámci výuky, prezentace referátu. Kritéria hodnocení: aktivní účast - 40%. referát - 30% písemná práce - 30%
|
Doporučená literatura
|
|