Vyučující
|
-
Harvanová Jana, Mgr. Ph.D.
-
Štěrbová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Psychologie výchovy a proces učení Psychologická problematika motivace ve výchově a v procesu učení. Souvislost motivace a emocí, vnitřní a vnější zdroje motivace, odměny a tresty, hierarchie potřeb, výkonová motivace. Odměny a tresty jako modifikující faktory v učení. Psychohygiena ve školním kontextu. Zvládání zátěžových situací, naučená bezmocnost, stres a syndrom vyhoření. Sociálně psychologické procesy v edukačním prostředí. Sociální interakce a komunikace. Školní třída, resp. sportovní skupina, jako malá sociální skupina. Struktura malé sociální skupiny. Dynamické procesy probíhající v malé sociální skupině, sociometrie Směry v sociální psychologii. Normalita a její základní koncepce. Rodina - charakteristiky a funkce; poruchy rodinného sytému. Vývoj jedince s... (psychická deprivace, subdeprivace - reparabilita), náhradní rodinná péče. Problematika týraného a zneužívaného dítěte (syndrom CAN, syndrom CSA) Psychologické aspekty vývoje dětí z různého sociokulturního prostředí. Hyperkinetické poruchy - porucha aktivity a pozornosti, hyperkinetická porucha chování, neurotické poruchy u dětí. Psychologické aspekty poradenství a krizové intervence.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Semestrální práce
- 13 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 13 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 13 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět poskytuje základní přehled informací z oblasti pedagogické, sociální psychologie a patopsychologie v návaznosti na informace a vědomosti z obecné psychologie, psychologie osobnosti a vývojové psychologie. Předmět poskytuje základní informace o aplikaci psychologických poznatků do oblasti volnočasových pohybových aktivit se zaměřením na děti a mládež.
Student rozumí základním principům ovlivňujícím chování a prožívání v sociálních situacích. Student je motivován k dalšímu získávání poznatků v dané oblasti v rámci celoživotního učení.
|
Předpoklady
|
- Nejsou vyžadovány žádné vstupní předpoklady.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor portfolia studenta, Seminární práce
Absolvování přednášek, seminářů - se zadanými úkoly.
|
Doporučená literatura
|
-
Blažek, B., Olmrová, J., Pokorná, M. Krása a bolest: úloha tvořivosti, umění a hry v životě trpících a postižených.
-
Čáp, J., & Mareš, J. Psychologie pro učitele.
-
Čapek, R. Líný učitel. Jak učit dobře a efektivně..
-
Čapek, R. Třídní klima a školní klima..
-
Helus, Z. Sociální psychologie pro pedagogy: 2., přepracované a doplněné vydání.
-
Hill, G. Moderní psychologie: hlavní oblasti současného studia lidské psychiky..
-
Koluchová, J. Přehled patopsychologie dítěte.
-
Mareš, J. Pedagogická psychologie..
|