Název předmětu | Základy psychologie 1 (obecná a vývojová) |
---|---|
Kód předmětu | KSK/ZPS1 |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 2 |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Základy obecné psychologie - předmět psychologie, základní psychologické směry a přístupy, využití psychologických poznatků v pedagogické praxi. 2. Kognitivní procesy v pedagogické praxi - pozornost, vnímání, paměť, myšlení, inteligence a tvořivost - druhy paměti, zapamatování a zapomínání, poruchy paměti. Formy myšlení (konkrétní, názorné, abstraktní), poruchy myšlení. Vlastnosti vnímání, tvarové zákony, poruchy vnímání. Funkce pozornosti, druhy a vlastnosti pozornosti. Charakteristika pojmu inteligence; testování inteligence; struktura inteligence, modely a teorie inteligence; tvořivost; vztah inteligence a tvořivosti, rozvíjení tvořivosti žáků a studentů. 3. Emoce a motivace - složky, význam emocí, klasifikace emocí (afekty, nálady, tělesné pocity, citové vztahy), emoční inteligence; potřeby, motivy, incentivy, dělení motivace, motivační principy, motivační orientace, motivační klima; vnější a vnitřní motivace; odměna a trest; aplikace v oblasti pedagogické praxe. 4. Předmět vývojové psychologie, teorie vývoje, periodizace vývoje - základní teorie vývoje jedince - Piagetova, Freudova, Eriksonova. Základní periodizace vývoje - klasická periodizace, periodizace dle hlavních autorů teorií vývoje. 5. Vývoj jedince od početí do období batolícího - charakteristika prenatálního období, porodu a raně postnatálního období, období novorozeneckého a kojeneckého a období batolete, vývojová období. Specifika přístupu k dětem v období raného věku, věku batolete. Hra uvedeného období. 6. Vývoj jedince v období předškolního věku a nástup do školy - charakteristika období předškolního věku. Vývojové úkoly a jejich zvládání. Připravenost dítěte na školu a školní zralost. Význam hry a kresby. Specifika přístupu k dětem v období předškolního věku. Raná sportovní socializace. 7. Vývoj dítěte mladšího školního věku, pubescence a adolescence - charakteristika vývoje jedince v období mladšího školního věku, prepuberty a puberty. Charakteristika období adolescence. Vývojové úkoly vztažené k jednotlivým obdobím. Specifika přístupu k dětem v období mladšího školního věku, pubescence a k adolescentům. 8. Období dospělosti, stárnutí a stáří - charakteristika vývoje jedince v období dospělosti, vývojové úkoly v období dospělosti, životní křižovatky v období dospělosti (profese, partnerství, rodičovství, kariérní růst - nezaměstnanost). Problematika stárnutí. Vývojové úkoly v období stáří. Specifika přístupu ke stárnoucím a starým lidem. 9. Zátěžové situace, syndrom vyhoření - stres; stadia odpovědi na stres; projevy stresu v oblasti fyziologické, emoční, psychologické; vliv stresu na zdraví; chování a zdraví; psychohygiena; syndrom vyhoření. 10. Základní vymezení pojmu osobnost, bio-psycho-socio-spirituální dimenze, implicitní teorie osobnosti. 11. Typ, typologie, temperament a charakter - individualita versus typ, Eysenckova, Jungova, Kretschmerova, Sheldonova typologie. Přednosti a omezení využití v pedagogické praxi. 12. Osobnost v bio-psycho-sociální zátěži - zdravá osobnost, psychosomatické vztahy, frustrace, agrese, konflikty, obrany sebepojetí.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení |
Předmět poskytuje základní informace o aplikaci psychologie do profesní praxe. Seznamuje se základními psychologickými pojmy, vysvětluje pojem osobnost ve vývoji, sociálním kontextu a psychosociální zátěži, charakterizuje jednotlivá vývojová období s aplikací do pedagogické praxe.
Student se seznámí s aplikací poznatků obecné psychologie, psychologie osobnosti, sociální a vývojové psychologie do profesní praxe. Osvojí si a porozumí obsahu základních psychologických pojmů. Je motivován k rozvoji své osobnosti ve smyslu osvojení si základních psychologických kompetencí. |
Předpoklady |
- Nejsou vyžadovány žádné vstupní předpoklady.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Rozbor portfolia studenta, Seminární práce
Zápočet: aktivní účast na seminářích, seminární práce a prezentace Zkouška: písemný test |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Fakulta tělesné kultury | Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport pro vzdělávání se specializacemi (2019) | Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta tělesné kultury | Studijní plán (Verze): Rekreologie - pedagogika volného času (2019) | Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta tělesné kultury | Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání a speciální pedagogiku (2019) | Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta tělesné kultury | Studijní plán (Verze): Tělesná výchova pro vzdělávání maior (2019) | Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta tělesné kultury | Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání a ochranu obyvatelstva (2019) | Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta tělesné kultury | Studijní plán (Verze): Aplikované pohybové aktivity - speciálně pedagogický základ (2020) | Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta tělesné kultury | Studijní plán (Verze): Aplikované pohybové aktivity (2019) | Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta tělesné kultury | Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport pro vzdělávání se specializacemi (2019a) | Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |