Vyučující
|
-
Šafář Michal, Mgr. Ph.D.
-
Pernicová Hana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Motivace ve sportovní činnosti, prostředky motivace ve sportu. Výkonová motivace, aktivační úroveň a vztah k aktuálnímu výkonu. 2. Vývoj motivační struktury v celoživotním kontextu. Teorie přechodných fází (transition). Biodromální pojetí ve sportovní kariéře.. 3. Úspěch-neúspěch ve sportovní činnosti. Aspirační úroveň. Vztah k výkonové motivaci. 4. Adherence v oblasti tělocvičné rekreace, tělesné výchovy a sportu. 5. Postoje a možnosti jejich změn. 6. Zátěžové situace (přehled působení v pohybové rekreaci, tělesné výchově a vrcholovém sportu. Techniky vyrovnávání se s nimi. 7. Aktuální psychické stavy a jejich prezentace v pohybové rekreaci, tělesné výchově a vrcholovém sportu. Možnosti regulace. 8. Psychická příprava: principy, teorie adaptace a regulace. Psychická odolnost. Mentální trénink (výcvik mentálních dovedností). Teorie flow. 9. Sportovní skupina a její dynamika. Normy, role. Dyáda. 10. Psychologické otázky vedení a řízení. Problematika týmové práce. Prostředky vytváření tradice a vztahu k veřejnosti. 11. Profesiografie ve sportu: principy a význam pro užití v praxi. Psychologická charakteristika hry. 12. Pojetí zdraví a nemoci dle různých přístupů 13. Celostní přístupy ke zdraví 14. Vliv osobnosti na zdraví 15. Vliv emocí na zdraví 16. Stres a jeho účinky na tělo a psychiku 17. Syndrom vyhoření 18. Psychosomatika 19. Sociální opora a její vliv na zdraví 20. Sebepoznání jako základní předpoklad udržení si duševního zdraví 21. Psychohygiena jako prostředek k udržení si psychického zdraví 22. Pohybová aktivita a její vliv na psychiku člověka
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje posluchače se základními teoretickými a aplikovanými poznatky v oblasti psychologie sportu a zdraví, psychohygieny a ostatních dílčích oblastí zaměřených na podporu zdraví pomocí psychologických prostředků. Dále naznačuje možnosti, jak uvést tyto poznatky do praxe při práci s lidmi a to především z oblasti volnočasových pohybových aktivit, tělesné výchovy a sportu.
Student si osvojí základní terminologické pojmy z oblasti psychologie sportu a zdraví. Student rozumí principům a základním teoriím aplikovaným v psychologi sportu a zdraví. Student si získá zkušenost s vybranými technikami seberegulace. Student je motivován k dalšímu sebevzdělávání a seberozvoji v dané oblasti.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Písemný test
Aktivní účast ve výuce (100% semináře) Zpracování protokolů Závěrečný písemný test Ústní zkouška
|
Doporučená literatura
|
|