Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška
1.Základy obecné psychologie ? předmět psychologie, místo v systému věd, vymezení základních psychologických pojmů (prožívání, chování), základní psychologické směry a přístupy, 2.Pozornost a vnímání - význam a vlastnosti vnímání, tvarové zákony, poruchy vnímání. Funkce pozornosti, druhy a vlastnosti pozornosti 3.Paměť a myšlení ? druhy paměti, paměťové procesy při zapamatování, poruchy paměti. Formy myšlení (konkrétní, názorné, abstraktní), myšlenkové operace, poruchy myšlení 4.Emoce a motivace ? složky význam emocí, klasifikace emocí (afekty, nálady, tělesné pocity, citové vztahy), emoční inteligence; potřeby, motivy, incentivy, dělení motivace, motivační principy, motivační orientace, motivační klima; vnější a vnitřní motivace; odměna a trest; 5.Předmět vývojové psychologie, teorie vývoje, periodizace vývoje ? Piaget, Freud, Erickson. Vývojové úkoly v jednotlivých obdobích 6.Vývoj dítěte v raném věku ? novorozenecké (reflexy), kojenecké (principy kojenecké motoriky, vývoj myšlení, emoční a sociální rozvoj), batolecí období (rozvoj vůle, řeči, vzdor), jeho zvláštnosti, vývojové úkoly 7.Vývoj dítěte v období předškolního věku a školní zralost ? vývojové úkoly (myšlení, paměť, rozvoj řeči, vůle, city), školní zralost (věk, tělesná vyspělost, duševní zralost, pozornost, paměť) a úloha hry 8.Vývoj dítěte mladšího školního věku ? vývojové úkoly (problematika adaptace na školu, duševní zralost, tělesná vyspělost) 9.Období prepuberty, puberty a adolescence ? prepuberta (duševní a tělesný vývoj), puberta (inteligence, sociální vztahy), adolescence (hlavní vývojový úkol), přístupy ve výchově. 10.Období dospělosti, stárnutí a stáří ? rozdělení dospělosti a vývojové úkoly (postoje), vývojové krize; specifika přístupu ke starým lidem (morfologické změny, psychické změny, postoj ke stárnutí) 11.Předmět pedagogické psychologie, pojem učení a související pojmy ? učební styly; zásady efektivního učení 12.Druhy učení, základní principy učení?učení podmiňováním; motorické učení; verbální, pojmové učení; sociální učení; problémové učení; učení zážitkem 13.Inteligence a tvořivost?charakteristika pojmu inteligence; testování inteligence; struktura inteligence,teorie inteligence; tvořivost; vztah inteligence a tvořivosti, rozvíjení tvořivosti žáků a studentů 14.Zátěžové situace, syndrom vyhoření?..stres; stadia odpovědi na stres; projevy stresu v oblasti fyziologické, emoční, psychologické; vliv stresu na zdraví; chování a zdraví; psychohygiena; syndrom vyhoření, fáze syndromu vyhoření 15.Komunikace?definice, základní model komunikace, transakční model komunikace; druhy komunikace, komunikační šumy; neverbální komunikace, řeč těla; druhy neverbální komunikace, efektivní poslouchání, přijímání kritiky, zpětná vazba 16.Pojem osobnost - základní vymezení pojmu, bio-psycho-socio-spirituální dimenze, pojetí u jednotlivých psychologických škol, implicitní teorie osobnosti 17.Poznání a sebepoznání osobnosti - Johani okénko, Já Ok- Ty Ok, sociální inteligence, osobnostně komunikační předpoklady dobrého sportovního pedagoga 18.Struktura a dynamika osobnosti - Jáství, vědomí a nevědomí; stálost, proměnlivost a vývoj osobnosti 19.Typ, typologie, temperament a charakter - individualita versus typ, Eysenckova, Jungova, Kretschmerova typologie. Přednosti a omezení využití 20.Osobnost v bio-psycho-sociální zátěži - zdravá osobnost, psychosomatické vztahy, frustrace, agrese, konflikty, obrany sebepojetí 21.Specifické nároky na kognitivní funkce (vnímaní, myšlení, představy a fantazie) při sportovní zátěži 22.Emoce při sportovní činnosti (charakteristika, problematika strachu, úzkosti, frustrace, agrese 23.Motivace ve sportu (charakteristika, aktivační úroveň, aspirace, výkonová motivace)
|