Course: Pathopsychology

« Back
Course title Pathopsychology
Course code KSK/PPS
Organizational form of instruction Seminar
Level of course Master
Year of study 2
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 1
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Štěrbová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
Course content
The course is delivered in blocks, in which the following topics are taught: 1. Family of a disabled individual, coping. 2. Mental retardation - clinical picture. 3. Pervasive development disorders. 4. Psychological aspects of development in people with eye impairment. 5. Psychological aspects of development in people with hearing impairment and deaf-blind people. 6. Psychological aspects of development in people with somatic disorders. 7. Issues of chronically ill and immedicable people. 8. Pain issues. 9. Hospitalization and its aspects. 11. Psychic trauma. 12. Basic therapeutic schools and trends. 13. Personality of a teacher - social relations, connections, cooperation with other experts.

Learning activities and teaching methods
Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook), Activating (Simulations, Games, Dramatization)
  • Attendace - 13 hours per semester
  • Semestral Work - 6 hours per semester
  • Homework for Teaching - 6 hours per semester
  • Preparation for the Course Credit - 4 hours per semester
Learning outcomes
The course builds on the Basics of psychopathology and social pathology course and provides the students with further information from psychopathology - applied psychological discipline which deals with mental development and specific features of disabled people or socially vulnerable individuals. Information about this course was translated to English within the project Internationalization of the Faculty of Physical Culture, Palacký University, Olomouc, No. CZ.1.07/2.2.00/28.0028, co-funded by the European Social Fund and the Government of the Czech Republic.
Upon completion of the course the student is informed about health disability (congenital and acquired) in children, adolescents and adults from the perspective of a pedagogical worker. The student understands and is knowledgeable about the legislation of disabled persons. The student can apply the knowledge acquired in the practice of assisting jobs. The student has an insight into the life of families with a disabled person.
Prerequisites
The student is expected to have the knowledge from the Basics of psychopathology and social pathology course, which enables the student to understand the specifics of the issues discussed.

Assessment methods and criteria
Student performance, Dialog

1. 100% attendance in seminars. 2. Submission of a seminar paper. 3. Assigned literature study. 4. Credit test.
Recommended literature
  • Mezinárodní klasifikace nemocí -Desátá revize, oddíl F..
  • příslušné legislativní normy z rezosrtů MŠMT, MPSV, MZ, MV.
  • Baslerová P., Čadová E., Michalík J., Potměšil M., Valenta M. Metodika práce s Katalogem míry posuzování SVP in Čadová, Eva, a kol.: Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb část II. (diagnostické domény pro žáka s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním).
  • Emerson, E. Problémové chování u lidí s mentální retardací a autismem. Praha: Portál.
  • Fischer, S., & Škoda, J. (2008). Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton.
  • Janovský, J. Ucelená rehabilitace dětí tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton.
  • MICHALÍK, Jan, a kol.:. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb část I. (hmotněprávní a procedurální standardy, dokumentace a vybrané vzory v činnosti SPC), Univerzita Palackého, Olomouc,.
  • Raboch, J., Hrdlička, M., Mohr, P.Pavlovský, P., Ptáček, R. DSM-5 - Diagnostický a statistický manuál duševních poruch Praha: Hogrefe - Testcentrum.
  • Richman, S. Výchova dětí s autismem: aplikovaná behaviorální analýza. Praha: Portál s.r.o..
  • Selikowitz, M. Downův syndrom: Definice a příčiny, vývoj dítěte, výchova a vzdělávání, dospělost.Praha: Portál.
  • Slowík, J. Komunikace s lidmi s postižením.
  • Štěrbová, D. (2006). Hluchoslepota: lidé s ní a kolem ní. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Štěrbová, D. Rodiny s postiženými dětmi - "Tak trochu jiné rodiny"? Olomouc: Univerzita Palackého..
  • Vágnerová, M. Náročné mateřství. Být matkou postiženého dítěte. Praha: Karolinum.
  • Vágnerová, M.:. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha, Portál, 2004, 2008.
  • Vítková, M.(ed.). Integrativní školní (speciální) pedagogika .Základy, teorie, praxe Učební text k projektu "Integrované poradenství pro znevýhodněné osoby na trhu práce v kontextu národní a evropské spolupráce". Brno..


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Physical Culture Study plan (Version): Physical Education (2016) Category: Physical education and sport 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Physical Culture Study plan (Version): Physical Education (XX) Category: Physical education and sport 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Physical Culture Study plan (Version): Teaching Physical Education for 2nd Grade of Primary School and Secondary School (2024-XX) Category: Physical education and sport 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter