Vyučující
|
-
Frömel Karel, prof. PhDr. DrSc.
-
Svozil Zbyněk, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Pedagogika a školní TV (Seznámení s koncepcemi TV v ČR a i v zahraničí) Edukant (žák) Edukátor (učitel) Edukační proces (projekt v TV, kurikulum) Podmínky ve školní TV. Bezpečnost v TV. Didaktické aspekty motorického učení Integrace, diferenciace a individualizace ve školní TV Pedagogická diagnostika ve školní TV Organizační formy ve školní tělesné výchově Didaktické formy ve školní tělesné výchově Vyučovací postupy v tělesné výchově. Monitorování pohybové činnosti žáků. Plánování ve školní TV (Bílá kniha, Rámcový vzdělávací program a Školní vzdělávací program) Vyučovací metody v tělesné výchově Progresivní edukační přístupy. Zájmová TV a PA ve volném čase (výsledky výzkumů) TV oslabených a talentovaných
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Domácí příprava na výuku
- 4 hodiny za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Vyučovací předmět zahrnuje teorii školní tělesné výchovy a teorii vyučování tělesné výchově na různých typech škol. Objasňuje školní tělesnou výchovu v širších edukačních, kinantropologických a praxeologických souvislostech. Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora mezioborových studií a inovací studijních předmětů na Univerzitě Palackého v Olomouci, CZ.1.07/2.2.00/28.0091.
Student se orientuje v edukačních problémech v oblasti tělesné výchovy. Student aplikuje poznatky z oblasti pedagogické kinantropologie. Student je schopen tvořivě reagovat na problémy v edukační oblasti školní tělesné výchovy i mimoškolních pohybových aktivit. Je způsobilý řešit problémy související s realizací výuky TV, zejména co se týká zajištění bezpečnosti v pohybových aktivitách. Je kvalifikovaný vyučovat TV na různých typech škol. Je kompetentní zpracovat plán školní TV dle vypracovaného školního vzdělávacího programu a pracovat podle něj.
|
Předpoklady
|
Základní vědomosti z předmětu Pedagogika sportu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na seminářích (80%). Plnění úkolů v průběhu semestru (skupinová práce v hodině, samostatná práce na zadané téma). Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v e-learningovém prostředí EDIS (edis.upol.cz/zkratka fakulty)
|
Doporučená literatura
|
-
Čáp, J., & Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
-
Fialová, L., & Rychtecký, A. (2002). Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum.
-
Fialová, L. (2010). Aktuální témata didaktiky: školní tělesná výchova. Praha: Karolinum.
-
Frömel, K. et al. (1997). Komplexní analýza vyučovacích jednotek tělesné výchovy (Závěrečná zpráva výzkumného grantu Univerzity Palackého). Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury.
-
Frömel, K., Novosad, J., & Svozil, Z. (1999). Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého.
|