Předmět: Obecná didaktika

« Zpět
Název předmětu Obecná didaktika
Kód předmětu KSK/OBDI
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Mališ Jiří, Mgr. Ph.D.
  • Svozil Zbyněk, doc. PhDr. Ph.D.
  • Vašíčková Jana, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Činitelé edukačního procesu. Edukant, edukátor, podmínky. Projekt - obecné didaktické formy, obecné didaktické zásady. Výukové metody. Metody vzájemného učení. Atraktivizace studia. Brainstormingové metody, heuristické metody, diferenciační metody. E-learning. Komunikační metody, kooperativní učení. Hodnocení, sebehodnocení.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Semestrální práce - 13 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 13 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 13 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s moderní didaktikou, nabídnout jim pestré metody, které umožňují aktivní vyučování. Tím, že studenti budou disponovat různým portfoliem vyučovacích metod, mohou nabídnout žákům pestré a zábavné aktivity a zlepšit tím jejich vztah k předmětu a také větší množství žáků může dosahovat úspěchu.
Student rozumí základním termínům, pojmům a vyučovacím metodám, které lze využít nejenom v předmětu tělesná výchova. Student je schopen vybírat metody podle zvoleného cíle a tím aplikovat poznatky v kontextu tělesných cvičení a v rámci obsahu vyučovací jednotky TV. Student je motivován k dalšímu získávání poznatků v dané oblasti v rámci celoživotního učení.
Předpoklady
Nejsou vyžadovány žádné vstupní předpoklady.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor portfolia studenta, Seminární práce

Absolvování přednášek, seminářů - se zadanými úkoly. Komplet záznamů ze cvičení s interpretací (zápočet).
Doporučená literatura
  • Čapek, Robert. (2015). Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada.
  • GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex.
  • Hunterová M. a kol. (1999). Účinné vyučování v kostce. Praha Portál.
  • KALHOUS, Z., OBST, O. (2002). Školní didaktika.. Praha: Portál.
  • KASÍKOVÁ, H. (2004). Kooperativní učení a vyučování. Praha: UK.
  • M. Pash. (2005). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha.
  • Petty, G., & Foltýn, J. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.
  • Sitná, D. (2009). Metody aktivního vyučování : spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál.
  • Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha, Grada.
  • TOMKOVÁ, Anna, KAŠOVÁ, Jitka a DVOŘÁKOVÁ, Markéta. (2009). Učíme v projektech.. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání a speciální pedagogiku (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání a ochranu obyvatelstva (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova pro vzdělávání maior (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Aplikované pohybové aktivity - speciálně pedagogický základ (2020) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Rekreologie - pedagogika volného času (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport pro vzdělávání se specializacemi (2019a) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport pro vzdělávání se specializacemi (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Aplikované pohybové aktivity (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -