Předmět: Metodologie výzkumu

« Zpět
Název předmětu Metodologie výzkumu
Kód předmětu KSK/MV
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cuberek Roman, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tematické okruhy: 1) Formulování výzkumného problému 2) Vymezení výzkumného pole 3) Práce s informačními zdroji 4) Tvorba odborného textu 5) Etické aspekty výzkumu 6) Koncipování vlastního výzkumu 7) Vybrané výzkumné metody a techniky 8) Specifika terénních a laboratorních výzkumů 9) Sestavení projektu odborné závěrečné práce 10) Kapitoly závěrečné práce 11) Specifika kvalitativního výzkumu 12) Validita a reliabilita výzkumného šetření 13) Limitující faktory výzkumu v biomedicínských studiích

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 15 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je, aby studenti získali potřebné znalosti a dovednosti potřebné pro práci s odborným textem v souladu s citační normou FTK UP. Studenti budou umět diferencovat mezi výzkumnými metodami užívanými při řešení výzkumných problémů v biomedicínských oborech a navrhnout adekvátní metodu při tvorbě designu výzkumného projektu v rámci své závěrečné diplomové práce. Na základě poznatků prezentovaných ve výuce a v souladu s designem výzkumného plánu společně vytvořeného v průběhu výuky, sestaví a obhájí svůj projekt (osnovu) diplomové práce.
Student je způsobilý vypracovat projekt studie výzkumné povahy a dále ji realizovat pod vedením odborného školitele s cílem sepsat odbornou práci (diplomovou práci). Aplikací získaných poznatků student realizuje vlastní sběr dat a jejich zpracování. Student má předpoklady pro práci s novými experimentálními poznatky a pro jejich interpretaci v kontextu již publikovaných odborných poznatků. Student je schopen poznatky své studie prezentovat písemnou i ústní formou.
Předpoklady
1. Nezbytné jsou základní znalosti práce s PC a vyhledáváním na internetu 2. Nezbytné jsou základní znalosti práce s programem MS Excel a MS Word (nebo adekvátním tabulkovým a textovým editorem) 3. Výhodou je vlastní notebook na přednáškách, u kterého si student před přednáškovým blokem nastaví Mobilní přístup na síť (postup viz "Portál -> Administrativa -> Návody a nápovědy -> Mobilní přístup na síť (síť eduroam), WiFi, LAN") 4. Je žádoucí, aby již student měl zadané téma závěrečné diplomové práce.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozhovor, Seminární práce

Požadavky splnění zápočtu: 1) Práce s informačními databázemi - student vyhledá v informační databázi MEDLINE individuálně zadaný odborný článek, jehož fulltext ve formátu pdf odevzdá (emailem) spolu s referencí tohoto článku sepsané dle citační normy FTK UP. 2) Sestavení projektu závěrečné práce 3) Analýza závěrečné diplomové práce (vlastní posudek zadané DP) 4) Účast na přednáškách povinná (akceptována jedna neúčast) Požadavky ke kolokviu: 1) Ke kolokviu je nutné jako podklad přinést samostatně vypracovaný posudek zadané DP, který bude obhajován a diskutován (student musí být schopen svá tvrzení v posudku obhájit). Bližší specifikace úkolů a podmínek na úvodní přednášce (spolu s časovým harmonogramem plnění úkolů).
Doporučená literatura
  • Andrews, D. L., Mason, D. S., & Silk, M. L. (2005). Qualitative methods in sports studies. New York: Berg.
  • Frömel, K. (2002). Kompendium psaní a publikování v kinantropologii. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Hendl, J. (2009). Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál.
  • Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada.
  • Olejár, M., Baláž, J., & Ryba, J. (1998). Metodológia telesnej výchovy a športu. Hradec Králové: Gaudeamus.
  • Pelikán, J. (2011). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr