Předmět: Metodologie a statistika

« Zpět
Název předmětu Metodologie a statistika
Kód předmětu KSK/METS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sigmundová Dagmar, doc. Mgr. Ph.D.
  • Cuberek Roman, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tematické okruhy: 1. Tvorba výzkumného projektu v kinantropologii. 2. Specifika kvalitativního a kvantitativního výzkumu. 3. Vybrané výzkumné metody a techniky; specifika terénních a laboratorních výzkumů. 4. Validita a reliabilita výzkumného šetření; limitující faktory kinantropologického výzkumu. 5. Statistické metody jako nástroj vědecké průkaznosti výsledků a souvislostí. 6. Populace; základní a výběrový soubor; problematika náhodného výběru. 7. Aplikace deskriptivní statistiky; interpretace základních charakteristik. 8. Analýza závislostí proměnných. 9. Úvod do statistického usuzování; testování statistických hypotéz. 10. Statistická a věcná významnost (rozdílu, závislosti); koeficient "effect size". 11. Využití software při statistickém zpracování dat a vizualizaci výsledků. 12. Rozbor aktuálních výzkumných projektů Institutu aktivního životního stylu (FTK UP v Olomouci).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 62 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je, aby si studenti osvojili základní metody vědecké práce v kinantropologii, principy interpretace, zobecnění a prezentace výsledků. Získané znalosti a gramotnost v oblasti statistického zpracování dat budou studenti schopni demonstrovat samostatnou přípravou projektu (osnovy) své diplomové práce a schopností sepsat závěrečnou výzkumnou zprávu podle textových, citačních a ilustračních norem a oborových zvyklostí.
Student je způsobilý vypracovat projekt studie výzkumné povahy a dále ji realizovat pod vedením odborného školitele s cílem sepsat odbornou práci (diplomovou práci). Aplikací získaných poznatků student realizuje vlastní sběr dat a jejich zpracování. Student má předpoklady pro práci s novými experimentálními poznatky a pro jejich interpretaci v kontextu již publikovaných odborných poznatků. Student je schopen poznatky své studie prezentovat písemnou i ústní formou.
Předpoklady
1. Nezbytné jsou základní znalosti práce s PC a vyhledáváním na internetu 2. Nezbytné jsou základní znalosti práce s programem MS Excel a MS Word (nebo adekvátním tabulkovým a textovým editorem) 3. Výhodou je vlastní notebook na přednáškách, u kterého si student před přednáškovým blokem nastaví Mobilní přístup na síť (postup viz "Portál -> Administrativa -> Návody a nápovědy -> Mobilní přístup na síť (síť eduroam), WiFi, LAN") 4. Je žádoucí, aby již student měl zadané téma závěrečné diplomové práce.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozhovor, Seminární práce

Minimální účast na seminářích je 75 %. NEZBYTNÁ je účast na prvních dvou přednáškách, kde budou rozdány podklady pro další plnění úkolů! V průběhu semestrální výuky se student aktivně podílí na modelovém studentském výzkumném projektu, na kterém budou postupně demonstrovány teoretické poznatky předmětu. Sběr dat, které realizace projektu vyžaduje, je součástí zápočtových požadavků. Na jejich základě si bude student připravovat své podklady pro zkoušku z tohoto předmětu. Úkoly studenta: 1) Výběr tému DP a zadání do systému STAG. 2) Sběr dat v rámci výzkumného "miniprojektu" (bližší specifikace na úvodní přednášce). 3) Sepsání vlastní "výzkumné zprávy" z vlastního miniprojektu (zpráva zahrnuje tyto kapitoly: Výzkumný problém, Cíle a hypotézy, Úkoly, Metodika, Výsledky a Závěry) | Rozsah zprávy nesmí překročit 4 normostrany. 4) Plnění samostatných úkolů v prostředí EDIS (edis.upol.cz) Jednotlivé úkoly budou blíže specifikovány na úvodní přednášce.
Doporučená literatura
  • Andrews, D. L., Mason, D. S., & Silk, M. L. (2005). Qualitative methods in sports studies. New York: Berg.
  • Frömel, K. (2002). Kompendium psaní a publikování v kinantropologii. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Gibilisco, S., & Žižková, Z. (2009). Statistika bez předchozích znalostí: [průvodce pro samouky]. Brno: Computer Press.
  • Hendl, J. (2009). Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál.
  • Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada.
  • Olejár, M., Baláž, J., & Ryba, J. (1998). Metodológia telesnej výchovy a športu. Hradec Králové: Gaudeamus.
  • Pelikán, J. (2011). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum.
  • Piantanida, M., & Garman, N. B. (2009). The qualitative dissertation. Thousand Oaks, Calif: Corwin.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova (2016) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. st. ZŠ a SŠ maior (2024-XX) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport - Rekreologie (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova (XX) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -