Název předmětu | Kritické myšlení |
---|---|
Kód předmětu | KSK/KKRIM |
Organizační forma výuky | Seminář + On-line aktivity |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 2 |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 1 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Seznámení s předmětem (brainstorming) 2. Evoluce vědeckého přístupu ke světu 3. Emoce X Rozum 4. Big data, internet, FB 5. Kritické čtení a. praktický nácvik jak pracovat s textem v kontextu s vlastní zkušeností a znalostí světa 6. Argumentační klamy 7. Argumentační klamy 8. Konspirační teorie 9. Bayesovská logika 10. Survival bias, konfirmační zkreslení, Pattern Illusion, Anchoring, Black and White Thinking 11. Vliv prostředí na rozhodování (in-group and out-group) 12. Prezentace studentů 13. Prezentace studentů
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Výstupy z učení |
Kritické myšlení je intelektuální proces, který požaduje trvalé úsilí přezkoumávat jakoukoli víru či domněnku ve světle důkazů, které ji podporují či vyvrací. Kritické myšlení obecně vyžaduje schopnost rozpoznat problém a nalézt relevantní informace pro jeho vyřešení, dále schopnost nalézt existenci (nebo neexistenci) logických vztahů mezi výroky a k nim vytvořit oprávněné závěry či zobecnění a to tak, aby se co nejvíce přibližovaly objektivní pravdě. Cílem předmětu je prohloubit u studentů kritické myšlení. Seznámit studenty s tím, jak se nám vytvářejí naše postoje, čím jsou měněny a co způsobuje to, že vně často slepě věříme. Dále se studenti seznámí například s konfirmačním zkreslením (confirmation bias), vlivem emocí na myšlení, Big Data, konspiračními teoriemi, propagandou, fake news a se základy korektní argumentace. Pro praktické prohloubení kritického myšlení budou studenti často pracovat ve skupinách (Johnson and Johnson, 1986).
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
Prezentace, kolokvium Max. dvě absence |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Fakulta tělesné kultury | Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání a ochranu obyvatelstva (2019) | Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta tělesné kultury | Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport pro vzdělávání se specializacemi (2019) | Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta tělesné kultury | Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání a speciální pedagogiku (2019) | Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta tělesné kultury | Studijní plán (Verze): Aplikované pohybové aktivity - speciálně pedagogický základ (2020) | Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta tělesné kultury | Studijní plán (Verze): Aplikované pohybové aktivity (2019) | Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta tělesné kultury | Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport pro vzdělávání se specializacemi (2019a) | Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |