Vyučující
|
-
Michalica Tomáš, Mgr. et Bc.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do předmětu, periodizace dějin 2. TK a její role v období pravěku 3. TK ve starověkých kulturách a) Egypt, Mezopotámie, Čína, andské civilizace, Indie b) Řecko (Kréta, Atény, Sparta; panhelénské hry a olympiáda) c) Řím 4. Středověk a jeho vztah k TK 5. TK v období novověku a) pohybová kultura na šlechtickém dvoře b) lidová kultura a její vztah k pohybovým aktivitám c) osobnosti: J. A. Komenský, D. Diderot, J. J. Rousseau 6. "Dlouhé" 19. století a) charakteristika období, nálady ve společnosti, změny napříč celou Evropou b) tělocvičné systémy (švédský, německý, přirozené směry); novodobé olympijské hnutí c) 19. století v českých zemích (politická situace, česko-německé vtahy, střídání politických režimů; fenomén volného času) d) spolková činnost - Sokol, Orel, DTJ, KČT, Junák, Turnverein e) sportovních kluby; ČOV f) školní TV g) tělesná výchova a sport žen 7. Světové války a meziválečné období; vznik ČSR; česká účast na mezinárodních soutěžích; vývoj spolkového hnutí: fungování stávajících spolků a zakládání nových hnutí (Skaut - Junák, woodcraft, trampské hnutí...)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 13 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 7 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 21 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje posluchače s vývojem tělesné kultury v kontextu historického vývoje od pravěku do současnosti. Poskytuje základní informace o světových a českých dějinách tělesné výchovy a sportu.
Student zná nejdůležitější milníky dějin české a světové tělesné kultury a je schopen je dát do kontextu se současným stavem tělesné kultury.
|
Předpoklady
|
Nejsou vyžadovány
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Požadavky na zápočet: - aktivní účast na závěrečném semináři (100%) Písemná zkouška (po obdržení zápočtu) Okruhy: TK v období pravěku a starověku (mimo Řecko a Řím) TK starověkého Řecka TK starověkého Říma Středověký pohled na tělo a TK Proměny vnímání TK v novověku (15.-18. st.) Osobnosti humanismu, osvícenství, filantropismu a jejich dílo Evropské tělocvičné systémy 19. století Rozvoj spolkové tělovýchovné činnosti v českých zemích v 19. století TV ve školách & vzdělávání učitelů TV Trendy výchovy a pobytu v přírodě na konci 19. a počátku 20. století
|
Doporučená literatura
|
-
Grexa, J., & Strachová, M. (2011). Dějiny sportu: přehled světových a českých dějin tělesné výchovy a sportu. Brno: Masarykova univerzita.
-
Kössl, J., Waic, M., & Štumbauer, J. (1998). Vybrané kapitoly z dějin tělesné kultury. Praha: Karolinum.
-
Novotný, F. (2006). Stručný přehled dějin tělesné výchovy a sportu. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně.
-
Olivová, V. (1979). Lidé a hry: historická geneze sportu. Praha: Olympia.
-
Olivová, V. (1988). Sport a hry ve starověkém světě. Praha: Artia.
-
Pacut, M., & Kosík, M. (2009). Dějiny moderního sportu: vybrané kapitoly pro studenty sportovního managementu. Ostrava: VŠB - Technická univerzita Ostrava.
-
Sommer, J. (2003). Malé dějiny sportu, aneb, O sportech našich předků--: sportování ve znamení býčích rohů, jak to vypadalo v Olympii, gladiátorské hry, Artušovské hry, lov jako sport, rodí se fotbal, hry gentlemanů, moderní olympijské hry. Olomouc: Fontána.
-
Štekr, V. (1999). Historie školní tělesné výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Štekr, V. (2000). Olympijské hnutí - olympijské hry. Olomouc: Univerzita Palackého.
|