Vyučující
|
-
Czarnecki Szczepan Pavel, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy kurzu: 1. Vizualita, vizuální reprezentace: metody analýzy, pluralita perspektiv a interpretací; 2. Vizuální reprezentace "jiného", kolonialismus; 3. Fotografie ve výzkumné praxi, etnografická fotografie; 4. Etnografický film I: Robert J. Flaherty a počátky etnografického filmového filmu; 5. Etnografický film II: Jean Rouch, John Marshall, David MacDougall; 6. Etnografický film III: Ian Dunlop, Robert Gardner, Timothy Asch; 7. Etnografický film IV: současné trendy, příklad "Shugendo Now"; 8. Vizualita a internet, sociální sítě, nová média; 9. Vizualita a identita, tzv. nativní média a kinematografie; 10. Moc obrazu: autorita, řád, politika; 11. Vizualita a náboženství; 12. Paměť a vizualita, perspektiva kognitivních věd.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit studenty se způsoby využití, kritické reflexe a analýzy vizuálních reprezentací kultury, zejména fotografií, filmových snímků a dokumentů, ale i dalšího materiálu vizuální povahy, z hlediska kulturní antropologie. Kurz formou seminářů uvádí do teoretických a praktických aspektů problematiky analýzy a interpretace vizuálního materiálu v kulturní antropologii, zaměřuje se také na problematiku využití fotografie a filmu ve výzkumné praxi kulturní antropologie. Součástí kurzu jsou kromě dalšího i projekce vybraných filmových děl, zvláště dokumentárních filmů, diskuze nad konkrétními příklady analýz materiálů vizuální povahy, četba vybraných odborných textů k problematice vizuality. Z hlediska kulturní antropologie se kurz zaměřuje na způsoby, jimiž jsou prostřednictvím vizuálního materiálu, např. ve filmových snímcích, prezentována různá témata: orientalismus, kolonialismus, mocenské vztahy, mezikulturní komunikace, náboženství a rituály, sociální identity, atd.
Po úspěšném absolvování kurzu bude student schopen: znát teoretické přístupy k analýze a interpretaci vizuálního materiálu; kriticky reflektovat možnosti a meze k využití vizuálního materiálu v kulturní antropologii; aplikovat teoretické poznatky z oblasti analýzy a interpretace vizuálního materiálu na konkrétní příklady.
|
Předpoklady
|
Nedefinovány.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Závěrečný projekt
Prezentace, docházka, četba odborných textů v českém a anglickém jazyce.
|
Doporučená literatura
|
-
Grimshaw, A. (2001). The Ethnographer's Eye. Ways of Seeing in Anthropology. Cambridge.
-
Heider, K. (2006). Ethnographic Film. Revised Edition.. Austin.
-
Mirzoeff, Nikolas. An Introduction to Visual Culture. Routledge, London, New York 1999.
-
Rose, Gillian. (2011). Visual Methodologies: An Introduction to Researching with Visual Materials. London: Sage.
|