Předmět: Technologie vzdělávání dospělých

« Zpět
Název předmětu Technologie vzdělávání dospělých
Kód předmětu KSA/TVZD
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
Obsah předmětu
1. Základní pojmy disciplíny 2. Zásady výukového procesu 3. Vzdělavatel ve vzdělávání dospělých 4. Účastník ve vzdělávání dospělých 5. Cíle vzdělávání dospělých 6. Vzdělávací obsah 7. Formy vzdělávání dospělých 8. Metody vzdělávání dospělých I. 9. Metody vzdělávání dospělých II. 10. Speciální didaktické postupy 11. Didaktické prostředky ve výuce 13. Evaluace vzdělávacího procesu

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Kurz se zaměřuje na problematiku výukového procesu ve vzdělávání dospělých. Posluchači budou seznámeni se zásadami didaktické práce, možnostmi využití forem, metod a technik vzdělávání a didaktických prostředků s ohledem na cílovou skupinu a směrem k dosažení vzdělávacích cílů. V rámci kurzu bude věnována pozornost osobám vzdělavatele a účastníka ve vzdělávání dospělých.
Po ukončení předmětu bude student znát: -charakteristiky, role a typologii vzdělavatele a účastníka ve vzdělávání dospělých -spektrum forem, metod a technik vzdělávání -zásady didaktické práce -aktuální trendy ve vzdělávání dospělých Po ukončení předmětu student dokáže: -vysvětlit základní pojmy disciplíny -vysvětlit didaktické principy ve vzdělávání dospělých -vybrat vhodnou formu, metodu a techniku vzdělávání vzhledem k cílové skupině -vybrat vhodné materiální didaktické prostředky vzhledem k cílové skupině
Předpoklady
---

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Seminární práce

Předpokládá se aktivní účast ve výuce, skupinová prezentace seminární práce na zadané téma a alespoň 70% úspěšnost v písemném testu.
Doporučená literatura
  • DVOŘÁKOVÁ, M. Úvod do evaluace ve vzdělávání dospělých. Olomouc: SDV FF UP, 2004..
  • MALACH, J. Základy didaktiky. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2003. ISBN 80-7042-266-1..
  • MAŇÁK, J.; Švec, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5..
  • MUŽÍK, J. Androdidaktika. Praha: ASPI, 2004. ISBN 80-7357-045-9..
  • MUŽÍK, J. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. Praha: Fraus, 2005. ISBN 80-7238-220-9..
  • MUŽÍK, J. Základy didaktiky dospělých. Praha: UK, 2008. ISBN 978-80-254-2505-03..
  • PETTY, G. (2013). Moderní vyučování. Praha.
  • PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých. Průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3235-0..
  • SAK, P.; SKALKOVÁ, J.; MAREŠ, P. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-230-0..
  • Skalková, J. (1999). Obecná didaktika. Praha: ISV.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Andragogika (2016) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -