Vyučující
|
-
Ivanová Kateřina, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Pojetí zdraví a nemoci v historické perspektivě, vznik sociologie medicíny; 2. Sociologie zdraví a nemoci - sociální lékařství, sociální epidemiologie, sociální pediatrie a sociální geriatrie; 3. Individuální a společenská hodnota zdraví; 4. Změny perspektiv v sociální konstrukci zdraví a nemoci (biomedicínský model, socio - ekologický model, psychosomatický model); 5. Medicinalizace a medikalizace života současné společnosti; 6. Zdraví a nemoc v sociologických teoriích I. - strukturální funkcionalismus; 7. Zdraví a nemoc v sociologických teoriích II. - interpretativní pojetí; 8. Objektivní a subjektivní hodnocení zdraví (střední délka života, kojenecká úmrtnost, mužská nadúmrtnost, QALE, QALYs, HLE, HLY) 9. Objektivní hodnocení nemoci (nemocnost, incidence a prevalence, léta života prožitá bez nemoci, možnosti měření kvality života; DALYs); 10. Sociální determinanty zdraví 18. - 19. století - chudoba a zdraví (Johan Peter Frank, Grotjahn, Virchow, Hamza, Procházka, Pelc aj.) 11. Sociální determinanty zdraví 20. století - veřejné zdraví a sociální změny (Mc Keown, Lupton, Lalonde), fundamentální determinanty zdraví (Link, Phelan, Dahrendorf, Whiteheadová) 12. Sociální determinanty v 21. století (Wilkinson, Marmot, Siegrist, Holčík, Koupilová aj.) 13. Nerovnosti ve zdraví (Black report, historie WHO, deklarace a programy WHO do roku 2000); 14. Kulturní odlišnosti v pojímání zdraví a nemoci a demografická fakta: Východní a západní Evropa, Severní a jižní Amerika; Afrika a Asie 15. Sociologické výzkumy zaměřené na zdraví a nemoc (historický vývoj a současné trendy); 16. Podpora zdraví a prevence nemocí, fenomén zdravotní gramotnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
- Semestrální práce
- 3 hodiny za semestr
- Účast na výuce
- 22 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 3 hodiny za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je: seznámit studenty se sociologickými aspekty zdraví a nemoci, ukázat pojetí zdraví a nemoci v sociologických teoriích strukturního funkcionalismu a interpretativního přístupu a zdůraznit odlišnost sociologického pojetí od pojetí biomedicínského a psychologického; naučit studenty odlišit individuální a společenskou hodnotu zdraví; zdůraznit studentům význam sociálních determinant zdraví, zejména při hodnocení nerovností ve zdraví a popisu socio-ekologického modelu zdraví; cvičit studenty v analýze kulturních a sociálních vlivů na jednání ve vztahu ke zdraví a k nemoci v historickém kontextu i v současnosti; vysvětlit studentům mechanismus medicinalizace a medikalizace podle Ivana Illicha a upozornit je na mocenské a kontrolní nástroje medicíny ve společnosti; naučit studenty identifikovat na základě objektivního i subjektivního hodnocení zdraví i nemoci přístupy ke zdraví a k nemoci různých sociálních skupin se specifickými zdravotními potřebami podle pohlaví, věku, etnické příslušnosti, náboženství, vzdělání, ekonomického statusu, pracovních podmínek, životního stylu aj.; objasnit studentům základní pojmy ve vztahu k podpoře zdraví a prevenci nemocí, včetně zdravotní gramotnosti jako současného sociálního konstruktu i ideologie zdravotní politiky.
Student bude schopen nazírat na zdraví a nemoc jako na společenský jev, a ten odlišit od fenoménů biomedicínského a psychologického. Bude rozumět zdraví a nemoci v sociologických teoriích strukturního funkcionalismu a interpretativního přístupu. Bude si vědom hodnoty zdraví a to jak z pohledu individuálního, tak společenského. Bude se orientovat v teoriích sociálních determinant zdraví podle Lalondeho, Whiteheadové, Willkinson a Marmota, pochopí význam nerovností ve zdraví v návaznosti na zprávu sira Blacka, tzv. Black report. Bude schopen analýzy kulturních a sociálních vlivů na jednání ve vztahu ke zdraví a k nemoci v historickém kontextu i v současnosti a vysvětlit studentům mechanismus medicinalizace a medikalizace. Rozpozná společenskou moc medicíny a bude umět poukázat na její kontrolní mechanismy. Bude znát nástroje objektivního i subjektivního měření i hodnocení zdraví i nemoci a na ně navazující nejdůležitěji ukazatele zdravotního stavu populace. Bude schopen tyto ukazatele vyhodnotit ve vztahu ke společenské péči o zdraví obyvatelstva. Bude znát význam životního stylu ve vztahu ke zdraví - jeho meze i možnosti i jeho vztah ke zdravotní gramotnosti jako sociálnímu konstruktu.
|
Předpoklady
|
-
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Esej, Seminární práce
Prezentace skupiny studentů (vždy 3 - 4 studenti) na téma: trendy vybraného demografického jevu ve vztahu k sociálnímu a kulturnímu pojetí zdraví a nemoci u konkrétních populačních skupin (na úrovni národní nebo mezinárodní). Další požadavky: 80% docházka na semináře. Seminární práce (esej) na téma vybraného zdravotního problému z pohledu normativního (biomedicínského) a intepretativního (studenta) - 2 - 3 strany, včetně soupisu literatury.
|
Doporučená literatura
|
-
Barry, A., M., Yuill, CH. (2010). Understanding the sociology of health: An introduction. Los Angeles: SAGE Publications.
-
BÁRTLOVÁ, S. (2005). Sociologie zdraví, nemoci a zdravotnictví. Brno.
-
GABE, J., BURY, M., ELSTON. M., A. (2004). Key concepts in medical sociology. Thousand Oaks: SAGE Publications.
-
IVANOVÁ, K. a kol. (2018). Sociální lékařství. UP Olomouc.
-
Ivanová, K., Juríčková, L., Gladkij, I. (2012). Medicína a společnost. UP Olomouc.
-
IVANOVÁ, K. (2013). Lifestyle and Health. In KUBÁTOVÁ, Helena ed. Ways of Life in the Late Modernity. UP Olomouc.
-
IVANOVÁ, K. Zdravotní gramontost. UP Olomouc.
|