Vyučující
|
-
Kubátová Helena, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsahem semináře je čtení a interpretace klíčových textů teoretiků sociologie. 1. MANNHEIM, K. 1991 Ideologie a utopie. Bratislava: Archa. (Sociologie vědění: s. 298-317). 2. FROMM, E. 2009 Cesty z nemocné společnosti. Sociálně psychologická studie. Praha: EarthSave. (Různé pokusy o řešení: s. 214-245). 3. HABERMAS, J. Problémy legitimity v pozdním kapitalismu. Praha: FILOSOFIA, 2000. (Krizové tendence v pozdním kapitalismu: s. 47-68) 4. SCHUTZ, A.: Cudzinec. Esej ze sociálnej psychológie. In: Alieva, D., Tížik, M.: Príspevok Alfreda Schütza k sociologickej teórii. Praha: SLON, Bratislava: SÚ SAV, 2012, s. 387-405. SCHUTZ, A.: Navrátilec. In: Alieva, D., Tížik, M.: Príspevok Alfreda Schütza k sociologickej teórii. Praha: SLON, Bratislava: SÚ SAV, 2012, s. 406-423. 5. PARSONS, T. 1962 Mládež v moderních společnostech. Mládež ve struktuře moderní společnosti. In FREIOVÁ, E., ŠIKLOVÁ, J. 1968 Překlady z prací západoevropských sociologů k problematice sociologie mládeže. Praha: Socialistická akademie, s. 41-82. 6. MERTON, R. K. 2000 Studie ze sociologické teorie. Praha: SLON. (Nepředvídané důsledky záměrného sociálního jednání: s. 116131. Sebenaplňující se proroctví: s. 196-219). 7. DAHRENDORF, R. 2007 Hledání nového řádu. Přednášky o politice svobody v 21. století. Praha Litomyšl: Paseka. (Kapitál bez práce. Sociální rekonstrukce života: s. 50-71). 8. BOURDIEU, P. 1998 Teorie jednání. Praha: Karolinum. (Je možný nezištný čin? s. 105119. Dar a něco za něco: s. 122-127). 9. GIDDENS, A.: Důsledky modernity. Praha: SLON, 1998, s. 11-45.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Domácí příprava na výuku
- 24 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 24 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem semináře je naučit studenty číst s porozuměním odborné sociologické texty.
Studenti rozumí klíčovým textům teoretiků sociologie. Studenti interpretují tyto texty. Studenti zařazují texty do kontextu historie sociologických teorií. Studenti srovnávají texty a argumentují svoje názory.
|
Předpoklady
|
Bez předchozích předpokladů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor jazykového projevu studenta, Seminární práce
Obsah kurzu je podrobně uveden na platformě Moodle. Žádám studenty, aby se v Moodle seznámili s požadavky a zapsali si téma své prezentace. Děkuji. Student obdrží zápočet za přednesený referát a za aktivní účast v diskusi na jednotlivých seminářích. Je nutná 80% účast na semináři.
|
Doporučená literatura
|
-
BENEDICTOVÁ, R. 1999 Kulturní vzorce. Praha: Argo (171-208)..
-
Bourdieu, P. 1998 Teorie jednání. Praha: Karolinum (9-21, 105-119)..
-
DAHRENDORF, R. 1991 Moderný sociálny konflikt. Eseje o politike svobody. Bratislava: Archa (244-252)..
-
DAHRENDORF, R. 2007 Hledání nového řádu. Přednášky o politice svobody v 21. století. Praha - Litomyšl: Paseka (50-71)..
-
Fromm, E., & Hubková, J. (2009). Cesty z nemocné společnosti: sociálně psychologická studie. Praha: Earth Save.
-
Geertz, C., Červinková, H., Humlíčková, H., & Hubinger, V. (2000). Interpretace kultur: vybrané eseje. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
-
Lévi-Strauss, C., & Vacek, J. (2007). Strukturální antropologie - dvě. Praha: Argo.
-
LUHMANN, N. 2006 Sociální systémy. Praha: CDK (459-492)..
-
MALINOWSKI, B. 2007 Sex a represe v divošské společnosti. Praha: SLON..
-
Mannheim, K. 1991. Ideologie a utopie. Bratislava: Archa.(298-317)..
-
MAUSS, M. 1999 Esej o daru, podobě a důvodech směny v archaických společnostech. Praha: SLON..
-
MERTON, R. K. 2000 Studie ze sociologické teorie. Praha: SLON (116-132, 196-220)..
-
Parsons, T. 1962 Mládež v moderních společnostech. Mládež ve struktuře moderní společnosti. In FREIOVÁ, E., ŠIKLOVÁ, J. 1968 Překlady z prací západoevropských sociologů k problematice sociologie mládeže. Praha: Socialistická akademie, s. 41-82..
|