Vyučující
|
-
Sýkorová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Osnova 1. Úvod do disciplíny: O čem je dnešní sociologie rodiny? Klasické a současné teorie rodiny. 2. Transformace rodiny v době pozdně moderní. Demokratizace a individualizace rodinných vztahů, dy-namizace rodiny, pluralizace rodinných struktur a forem. Globalizace, migrace a partnerské či rodinné vztahy. 3. Rodina a příbuzenství v demografické perspektivě. 4. Měnící se významy partnerství, rodičovství (mateřství, otcovství). 5. Rodinná socializace. 6. Genderové aspekty moci, autority a dělby práce v rodině. 7. Svět rodiny a svět práce. 8. Rodina po rozvodu. 9. Příbuzenství v sociologické perspektivě. Teorie příbuzenských vztahů a vzájemné podpory v rodině. 10. Rodinné vztahy, směna, resp. negociace pomoci a podpory mezi příbuznými. 11. Odvrácená tvář rodiny: Domácí násilí. 12. Proměny rodiny krize rodiny? Paradoxy, resp. ambivalence rodinné, příbuzenské interakce. Solidarita a/nebo konflikt. Osobní, partnerská autonomie a/nebo sociální (rodinné, příbuzenské) vazby.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cíl: Studující porozumí sociologickým teoriím rodiny a příbuzenství. Dokáží analyzovat vybraná stěžejní témata aktuální sociologické debaty o partnerství a rodině. Získané znalosti budou schopni využít ke kritic-kému hodnocení jevů a procesů souvisejících s partnerstvím, rodinou, příbuzenstvím.
|
Předpoklady
|
Kurz vychází z prezentace sociologických teorií rodiny. Soudobé teorie a empirické výzkumy jsou základem pro představení a kritickou diskusi nynějších sociologických přístupů k partnerství a rodině. Kurz směřuje k porozumění zdrojům, projevům a důsledkům rostoucí diverzity partnerského a rodinného života. Důraz je kladen na perspektivu nahlížení na rodinu přesahující rámec "nukleární rodiny" - cílem je postihnout vzta-hy v širší rodině a negociaci vzájemné pomoci s ohledem na zdroje, historii vztahů aj. individuální, rodinné a situační proměnné či "pravidla" vyjednávání v každodenním životě a v krizích.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Průběžné čtení zadané literatury (v celkovém rozsahu 200 ts textu v češtině a 50 ts v cizím jazyce). Aktivní zapojení do diskuse v seminářích, přednesení referátu na určené téma. Zpracování ese-je (5 ns), která bude podkladem ke kolokviu.
|
Doporučená literatura
|
-
BECK, U., BECK-GERNSHEIM, E. (2014). Dálková láska. Praha.
-
Cohen, P. N. (2014). The Family: Diversity, Inequality, and Social Change.. New York.
-
GIDDENS, A. (2012). Proměna intimity. Sexualita, láska a erotika v moderních společnostech. Praha : Portál.
-
Jallinoja, R., Widmer, E. D. (2011). Families and Kinship in Contemporary Europe. Rules and Practices of Relatedness.. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
-
Možný, I. (2006). Rodina a společnost. Praha: SLON.
-
TREAS, J., SCOTT, J., RICHARDS,M. (Eds.). (2017). The Wiley Blackwell Companion to the Sociology of Families. New York.
-
WHITE, J. M., KLEIN, D. M., MARTIN, T. F. (2015). Family Theories: An Introduction. London.
|