Předmět: Postcolonial Studies: A Critical Introduction

« Zpět
Název předmětu Postcolonial Studies: A Critical Introduction
Kód předmětu KSA/POS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Horáková Hana, doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do kurzu: vymezení témat, povinná a doporučená literatura, požadavky ke složení zkoušky. 2. Klíčové pojmy a termíny: kolonialismus, kolonie, imperialismus, kapitalismus, neokolonialismus, postkolonialismus, postkolonie. 3. Střet Evropy se ´signifikantním druhým´: historie moderního kolonialismu se zřetelem na britský kolonialismus. Břímě bílého muže: ideologické ospravedlnění kolonialismu. Rasa a rasové vztahy mezi kolonizujícím a kolonizovaným. Vědecká teorie o rase a sociální evolucionismus. 4. Intelektuální předchůdci postkoloniálních studií: literatura Commonwealthu; teorie koloniálního diskurzu. 5. Postkolonialismus a analýza koloniálního diskurzu: Said, Fanon, Aimé Césaire, atd. Promítání filmu Fanon. 6. Saidům Orientalismus. Okcidentalismus. 7. Ideové zdroje postkoloniálních studií: poststrukturalismus (Jacques Derrida); postmodernismus (Michel Foucault); feminismus; marxismus (Antonio Gramsci); psychoanalýza (Jacques Lacan); lingvistika; literární teorie (Ashcroft, Griffiths, Tiffin). 8. Postkolonialismus a postmodernismus/ krize reprezentace: koncepce postkol. studií. 9. "Svatá trojice" autorů (Bhabha, Spivak, Said); hybridita, postkoloniální identita, diaspora. 10. Kritika postkolonialismu a postkoloniálních studií. 11. Antropologie a postkolonialismus: krize Afriky (Chabal, Ranger, Hibou, Bayart, Davidson). Antropologie třetího světa (Thirdworldist anthropology). 12. Postkoloniální situace jako předmět antropologického bádání. 13. Finální konzolidace kurzu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem tohoto předmětu je seznámit studenty se základními koncepty a teoriemi postkolonialismu. Bude zkoumán vztah mezi kolonií, postkolonií, kmenem, etnikem, národem a státem na základě émických i etických koncepcí kolonialismu a postkolonialismu v sociálních vědách, zejména v literatuře sociokulturní antropologie, sociologie, politologie, literární teorie, historie a taktéž tzv. kulturálních studií. Postkolonie jako určitá specifická identita, vznikající z konkrétní dějinné trajektorie, bude nazírána jako jev dynamický, rozvíjející se v čase a prostoru, a zahrnující další jevy, jako např. otázku tradice a modernity, autority a moci, kultury a identity.
Po úspěšném absolvování kurzu bude student schopen demonstrovat komplexní znalost konceptů a teorií postkolonialismu: historii myšlenek, institucí, rozvoje sociálně vědní metodologie, témat odborného zájmu, včetně znalosti životního a odborného kontextu jednotlivých osobností - představitelů významných h škol, směrů a paradigmat. Zároveň bude schopen - též na základě seminární práce s primární literaturou - k těmto poznatkům zaujímat analytický, kritický postoj.
Předpoklady
Předpokladem úspěšného zvládnutí kurzu je absolvování předmětů povinného základu Bc kulturní antropologie 1. ročníku, zejména s kurzy jako je Úvod do kulturní antropologie, Dějiny kulturní antropologie, nebo Akademické psaní.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Esej, Analýza výkonů studenta

Přítomnost na přednáškách a seminářích, průběžné studium literatury (včetně textů zadávaných v průběhu kurzu). Esej na zadané téma koloniální nebo postkoloniální problematiky (40%, rozsah 1,500 - 2000 slov). Ústní zkouška (60% výsledné známky): pohovor na témata z obsahu přednášek a literatury.
Doporučená literatura
  • Abdel-Malek, A., & Havránek, V. (2011). Postkoloniální myšlení II. Praha: Tranzit.cz.
  • Arjun Appadurai; Ramón Grosfoguel; Stuart Hall; Dipesch Chakrabarty; Partha Chatterjee; Gayatri Chakravorty Spivak. (2014). Postkoloniální myšlení IV.. Praha Tranzit.
  • ASCHROFT, B., GRIFFITHS, G., and TIFFIN, H., eds. The Post-Colonial Studies Reader. New York and London: Routledge, 2006..
  • Bhabha, Homi. (2013). Místa kultury. Postkoloniální myšlení III.. Tranzit, Praha.
  • David Festa, J. Tomeš, J. Novotný a kol. (eds. (2007). Konflikt světů a svět konfliktů: střet idejí a zájmů v současném světě. Praha. P3K.
  • Fanon, F., & Kozelská, I. (2011). Postkoloniální myšlení I. Praha: Tranzit.
  • FISCHER-LICHTE, Erika, JOST, Torsten, IRIS JAIN,Saskya (eds.). (2014). The Politics of Interweaving Performance Cultures. Beyond Postcolonialism. London, New York: Routledge.
  • Mamdani, Mahmood. (1996). Citizen and Subject: Contemporary Africa and the Legacy of Late Colonialism. Cape Town: David Philip.
  • Said, E. (2008). Orientalismus: Západní koncepce Orientu. Praha.
  • Tumis, S., H. Nikl. Eds. (2015). Prekolonialismus, kolonialismus, postkolonialismus: Impéria a ti ostatní ve východní a jihovýchodní Evropě. Praha FF UK.
  • Werbner, R. Memory and the Postcolony: African anthropology and the critique of power.
  • Werbner, R., Ranger, T. ed. (1996). Postcolonial Identities in Africa. London: Zed Books.
  • YOUNG, R.J.C. Postcolonialism: A Very Short Introduction. New York: Oxford University Press, 2003..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Kulturní antropologie minor (2019) Kategorie: Filozofie, teologie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Kulturní antropologie maior (2019) Kategorie: Filozofie, teologie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -