Vyučující
|
-
Špatenková Naděžda, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Ivanová Kateřina, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Uvedení do problematiky, vymezení základních pojmů a aspektů. 2. Biomedicínský (medicínský) přístup k problematice zdraví a nemoci. 3. Sociologický přístup k problematice zdraví a nemoci. 4. Psychologie zdraví a nemoci. 5. Pacient a jeho nemoc v interakčním poli, psychologické aspekty léčení, autoplastické zpracování patogenních situací. Iatrogenie, placebo reakce, kompliance a non-kompliance. 6. Sociální vztahy v léčebném procesu. 7. Fáze nemoci a vyrovnávání se s nemocí. 8. Prevence poruch zdraví, primární, sekundární a terciální prevence poruch zdraví, kvartérní prevence (rehabilitace). 9. Zvláštnosti nemocí a poruch zdravotního stavu v různých věkových obdobích. 10. Handicap, invalidita, chronická a nevyléčitelná onemocnění. 11. Legislativní a etické souvislosti péče o zdraví. 12. Thanatologie, problematika umírání a smrti. 13. Význam sociální opory ve zdraví a nemoci.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je poskytnout studentům znalosti potřebné pro posouzení sociálních problémů, které mohou mít zdravotní příčiny, i situací, kdy sociální podmínky jsou jedním z faktorů napomáhajících vzniku nemoci, pochopení jejich specifické situace a taktéž uvědomění si zvláštností komunikace s těmito typy klientů (pacientů, resp. uživatelů služby), vč. nácviku této komunikace.
|
Předpoklady
|
Kurz vychází ze základních znalostí o stavbě a funkci lidského těla (navazuje na středoškolské znalosti biologie člověka, zejména somatologie), integruje poznatky psychologických a sociologických disciplín (rozpracovává hl. témata psychologie a sociologie zdraví, nemoci a medicíny), sociální politiky, práva a etiky sociální práce.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemný test
|
Doporučená literatura
|
-
ŠPATENKOVÁ, N. (2003). Problémy zdraví a nemoci. Olomouc.
|