Vyučující
|
-
Poláchová Vašťatková Jana, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Věda jako zvláštní obor lidské činnosti a poznání; sociální a přírodní vědy; věda jako "provoz" - dělání vědy. 2. Základy vědeckého myšlení; význam jazyka ve vědecké komunikaci a kategorizace (kognice a věda). 3. Funkce vědy a specifičnost společenských věd; předpoklady rozvoje poznatků různých vědních oborů (andragogika, pedagogika, sociologie, psychologie aj.). 4. Pozitivismus a kvantitativní přístupy (redukce, systemizace, operacionalizace; tvorba a testování hypotéz, atd.); 5. Problém hodnot ve společenských vědách. 6. Interpretativní přístupy, porozumění a interpretace, kvalitativní přístupy. 7. Smíšený design. 8. Vědecký text - jeho náležitosti. 9. Etika vědecké práce. 10. Současní představitelé metodologie společenských vědy a jejich přínos pro rozvoj různých věd.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Po skončení kurzu budou absolventi umět prezentovat základní teoretické poznatky metodologie vědy a obhájit svůj názor na vybranou problematiku. Součástí kursu je uvedení studentů do komplexnosti metodologie vědy, prezentace a analýza základních východisek vědeckého poznání a principů vědecké práce.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Prezentace a obhajoba odborného textu na téma "Možnosti a limity empirického zkoumání v.." (student si zvolí dva různé obory/ disciplíny, které bude analyzovat a komparovat); Aktivní účast ve výuce.
|
Doporučená literatura
|
-
Lužný, D. (2013). Metodologie společenských věd.
-
Ochrana, F. (2009). Metodologie vědy. Praha.
|