Vyučující
|
-
Skopal Ondřej, PhDr. Ph.D.
-
Smékalová Eleonora, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Pojem osobnost v psychologii (Přístup k osobnosti člověka, struktura a dynamika osobnosti, typologie osobnosti. Mozek jako základ pro fungování psychiky. Psychologické otázky práce v týmu (Psychologické aspekty rozvoje organizační kultury, učící se organizace. Podpora spolupráce, hodnocení pracovníků). Komunikace a její význam pro vzdělávací instituce. (Souvislosti se zvládáním stresu, syndrom vyhoření, jeho prevence. Význam sebereflexe. Intervize a supervize ve výchovné a vzdělávací instituci, bálintovská skupina). Paměť a další kognitivní funkce v kontextu učení (Typy paměti. Trénink paměti jako prevence stárnutí. Pozornost, vnímání, pohotovost). Násilí ve výchovných a vzdělávacích institucích. Pojmy agrese a agresivita, druhy "násilí" ve škole, šikana, kyberšikana a její dopady. Otázky psychosociálního vývoje. (Determinanty vývoje, podpora zdravého vývoje, otázky socializace. Prosociální chování a altruismus. Sociální a morální vývoj a sociálně-emoční učení). Vztahy a jejich význam ve výchově a vzdělávání. Zákonitosti sociálního vnímání a chování. (Konformita, význam přidělené role, efekt poslušnosti, efekt přihlížejícího. Podpora dobrých vztahů ve výchovně vzdělávací instituci, zvládání negativních emocí, základy řešení konfliktů a mediace). Psychologické otázky inkluzivního vzdělávání (Speciální vzdělávací potřeby, postižení versus handicap, deinstitucionalizace, úskalí integrace a inkluze, souvislosti s otázkami rizikového chování).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu studenti budou schopni: - vysvětlit pojem osobnost v psychologii, porozumět fungování kognitivních funkcí a jejich souvislosti s učením, - pochopit principy morálního rozvoje a znát možnosti jeho institucionálního rozvíjení, - vysvětlit význam sebereflexe v kontextu řízení výchovné a vzdělávací instituce, - předložit vlastní představu o rozvíjení dobrých vztahů v instituci, o možnostech komunikace, - obhájit svůj koncept prevence syndromu vyhoření u pracovníků výchovné a vzdělávací instituce, - navrhnout opatření pro začlenění jedince s vážným zdravotním postižením, - vytvořit pravidla pro zavedení prvků "učící se organizace".
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Kontaktní výuka, četba, písemná práce (3-5 stran), prezentace na zadané téma, příprava na zkoušku. Korespondenční úkoly jsou zadávány v prostředí EDIS průběžně v semestru tak, aby navazovaly na aktuálně probíraná témata. Maximální rozsah 10 NS.
|
Doporučená literatura
|
-
Cakirpaloglu, P. (2012). Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada, 2012.. Praha: Grada.
-
Fontana, D. (2004). Psychologie ve školní praxi.. Praha: Portál.
-
Hayesová, N. (2011). Základy sociální psychologie. 6.vyd. Praha: Portál..
-
Kolář, M. (2011). Nová cesta k léčbě šikany. 1.vyd. Praha: Portál..
-
Kosíková, V. (2011). Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada..
-
Krejčová L. (2013). Žáci potřebují přemýšlet: co pro to mohou udělat jejich učitelé? Praha: Portál..
-
Lazarová, B. (2008). Netradiční role učitele: o situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. Brno: Paido..
-
Plamínek, J. (2009). Týmová spolupráce a hodnocení lidí. Praha: Grada.
-
Ptáček, R., et al. (2013). Burnout syndrom jako mezioborový jev. Praha: Grada..
|