Vyučující
|
-
Skopalová Jitka, doc. PhDr. Ph.D.
-
Grecmanová Helena, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Edukace seniorů jako nový společenský fenomén. 2. Metodologické otázky gerontagogiky 3. Stárnutí a stáří jako přirozená součást života. 4. Kompetence a produktivita ve stáří 5. Edukace jako podpora kvality života seniorů. 6. Výchova ke stáří a ve stáří v kontextu celoživotního učení a vzdělávání 7. Didaktické a psychologické aspekty edukace seniorů.1. 8. Metody a formy edukace seniorů.. 9. Edukační příležitosti pro seniory I. 10. Edukační příležitosti pro seniory II.: Inspirativní typy vzdělávacích programů. 11. Edukační příležitosti pro seniory III.: Typy speciálních programů a možnosti aktivizace seniorů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Příprava na zkoušku
- 15 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Orientovat se v problematice seniorské etapy života (hledisko demografické, ekonomické, sociologické, psychologické, andragogické). Získat poznatky o možnostech ovlivňování a obohacování života seniorů prostřednictvím vzdělávacích aktivit.
Kompetence v rozsahu cíle předmětu
|
Předpoklady
|
Bez předchozích předpokladů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemný test
Na základě probraného učiva viz Obsah a Literatura.
|
Doporučená literatura
|
-
STUART-HAMILTON, I. (1999). Psychologie stárnutí. Praha.
-
ŠPATENKOVÁ, N. (2013). Gerontagogika. Olomouc.
-
ŠPATENKOVÁ, N., SMÉKALOVÁ, L. (2015). Edukace seniorů.. Praha.
-
VOSTRÝ, M., VETEŠKA, J. (2021). Kognitivní rehabilitace seniorů. Psychosociální a edukační souvislosti. Praha.
|