Vyučující
|
-
Kubátová Helena, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Výklad historických kořenů moderní evropské a americké sociologie. Výklad základních sociologických teorií 19. a 20. století. 1. Auguste Comte: pozitivismus, sociální statika a dynamika 2. Základní směry naturalistické sociologie: biologický evolucionismus, sociální darwinismus 3. Herbert Spencer: sociální darwinismus, společnost jako organismus. 4. Základní směry psychologismu v sociologii: psychologický evolucionismus, instinktivismus, psychologie národa, psychologie davu, teorie nápodoby. 5. Karel Marx: kritika kapitalismu a odcizení člověka, kapitalistický výrobní způsob 6. Vilfredo Pareto: sociologie jako logicko experimentální věda, teorie rovnováhy 7. Émile Durkheim: sociologismus, sociální jev, společenská solidarita 8. Sociologie forem: Georg Simmel a Ferdinand Tönnies 9. Max Weber: rozumějící sociologie, sociální jednání 10. Chicagská sociologická škola: zakladatelé americké sociologie (L. F. Ward, W. G. Sumner, A. W. Small, F. H. Giddings) 11. Zrod interakcionismu (Ch. H. Cooley, W. I. Thomas, F. Znaniecki, G. H. Mead, H. Blumer)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem disciplíny je seznámit studenty s historickými kořeny moderní evropské a americké sociologie. Obsah disciplíny je zaměřen na různé způsoby hledání odpovědí na základní sociologické otázky: co je společnost, co drží společnost pohromadě, jak řídit a organizovat sociální změnu, jaký je vztah mezi jedincem a společností apod. Disciplína navazuje na Úvod do sociologie a prolíná se a doplňuje s Obecnou sociologií. Na DT19 navazuje disciplína DT20.
Studenti umí definovat různé způsoby hledání odpovědí na základní sociologické otázky. Studenti umí vysvětlit a porovnat tyto možnosti a zhodnotit je. Studenti formulují různé odpovědi na základní sociologické otázky. Studenti aplikují teoretické znalosti na konkrétní problémy moderní společnosti. Studenti jsou schopni posoudit praktická řešení problémů za pomoci teoretických znalostí.
|
Předpoklady
|
Bez předchozích předpokladů
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
U zkoušky student musí prokázat tyto způsobilosti: Student umí definovat různé způsoby hledání odpovědí na základní sociologické otázky. Student umí vysvětlit a porovnat tyto možnosti a zhodnotit je. Student umí formulovat různé odpovědi na základní sociologické otázky. Student je schopen aplikovat teoretické znalosti na konkrétní problémy moderní společnosti. Student je schopen posoudit praktická řešení problémů za pomoci teoretických znalostí.
|
Doporučená literatura
|
-
Comte, A.:. Kurz pozitivní filozofie. Praha 1927..
-
Cuin, Ch.-H., Gresle, F. (2004). Dějiny sociologie.. Praha: SLON.
-
Durkheim, E. Pravidla sociologické methody. Praha: Orbis, 1926..
-
Durkheim, E. (2004). Společenská dělba práce. . Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.
-
Durkheim, E. 2002. Elementární formy náboženského života. Praha: Oikoymenh 2002..
-
Keller, J. (2004). Dějiny klasické sociologie.. Praha: Sociologické nakladatelství.
-
KUBÁTOVÁ, H.:. Sociologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci 2009..
-
Šubrt, J., Balon, J. (2010). Soudobá sociologická teorie.. Praha: Grada.
-
Šubrt, J. (2007). Historická sociologie.. Plzeň.
-
Weber, M. 1998. Metodologie, sociologie a politika. Praha. Oikoymenh..
|