Vyučující
|
-
Havlíček Jakub, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
0. Úvodní informace ke kurzu, organizace kurzu; 1. Orientalismus; 2. Nihondžinron - teorie o Japoncích; 3. Japonský buddhismus; 4. Japonský buddhismus: zen; 5. Šintó a environmentalismus; 6. Japonská rodina.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými aspekty japonské kultury prostřednictvím kritického rozboru zobrazování a reflexe vybraných sociokulturních jevů ve filmových dílech japonské i nejaponské produkce. Po úspěšném absolvování kurzu studenti definují stereotypy spojené se zobrazováním japonské kultury a společnosti ve vybraných filmových dílech; vysvětlují tyto stereotypy ve spojení s širším sociálním a kulturním kontextem; interpretují procesy vytváření stereotypních obrazů Japonska v médiích, zejména ve filmových snímcích; analyzují klíčové prvky představ o japonské kultuře ve vybraných filmech; formulují kritické stanovisko ke stereotypním obrazům Japonska v popkultuře.
|
Předpoklady
|
Předmět je vyučován v anglickém jazyce, předpokládá se dostatečná znalost angličtiny.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Esej
Je požadována pravidelná aktivní účast na výuce, studium literatury podle zadání, odevzdání závěrečné písemné práce. K úspěšnému ukončení kurzu je požadován výsledek alespoň 60 procent při závěrečném písemném testu.
|
Doporučená literatura
|
-
& Hall, J. W. (1990). The Cambridge history of Japan. Cambridge: Cambridge University Press.
-
Befu, H., & Kreiner, J. (1992). Othernesses of Japan: historical and cultural influences on Japanese studies in ten countries. München: Iudicium Verlag.
-
McDonald, K. I. (2000). From book to screen: modern Japanese literature in film. Armonk: M. E. Sharpe.
-
Varley, Paul. (2000). Japanese Culture. University of Hawai'i Press.
|