Předmět: Texty z antropologické teorie 2

« Zpět
Název předmětu Texty z antropologické teorie 2
Kód předmětu KSA/91AA2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Horáková Hana, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Lužný Dušan, prof. PhDr. Dr.
  • Petrucijová Jelena, doc. PhDr. CSc.
Obsah předmětu
1. Migrace, globalizace, minority, racionalizace, občanství. 2. Mezi-kulturní perspektiva kulturní identity; identita v období globalizace; etnická, kulturní, národní identita (koheze a konflikt) 3. Narativní identita; diskurz a konstrukce identity; teorie identity ve světle symbolického interakcio-nismu aj.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Kurz, zabývající se aktuálními tématy kulturní antropologie, prohlubuje znalost vybraných témat, rozvíjí schopnost kritické reflexivity teoretického rámce a metodologického ukotvení diskutovaných textů.
Schopnosti a dovednosti: Po úspěšném absolvování kurzu bude student schopen: - interpretovat a kriticky reflektovat teoreticko-metodologické rámce vybraných antropologických témat, - aplikovat získané poznatky a dovednosti na oblast vlastní tvůrčí a samostatné odborné práce, - kriticky diskutovat k odborným tématům dle zaměření kurzu, - koncipovat a zpracovávat odborný text, orientovat se do hloubky v daném tématu, pracovat s českou a pře-devším cizojazyčnou odbornou literaturou, analyzovat zkoumané fenomény tak, aby mohl formulovat vlastní návrhy na řešení vybraných problémů, - aplikovat výkladová schémata a komparace v relevantním vztažném rámci.
Předpoklady
Předpokladem úspěšného zvládnutí kurzu je průběžná příprava na závěrečné kolokvium.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Doktorandi průběžně studují literaturu zadanou na jednotlivé semináře, souběžně předkládají rešerše (zpravidla v poměru 1:10) probíraných knih vyučující/mu. Porozumění textů na základě jejich "kritického čtení" se ověřuje v diskusi v průběhu seminářů. Píšemným výstupem kurzu je seminární práce na jedno z probíraných témat (v rozsahu do 15 normostran, termín odevzdání - do konce posledního výukového týdne semestru) doplněná o relevantní (knižní/časopiseckou) odbornou litera-turu. Každý ze studentů prezentuje seminární práci na závěrečném kolokviu. Úlohou ostatních studentů zapsaných na předmět je oponen-tura seminární práce a prezentace. Zakončení: kolokvium (zahrnuje hodnocení: a) průběžné práce během kurzu, b) prezentace, c) odevzdaných rešerší, d) seminární práce a e) závěrečné ústní diskuse).
Doporučená literatura
  • Aktuální časopisecké studie: budou vybrány vždy na začátku semestru dle aktuální časopisecké produkce. Půjde o studie přístupné prostřednictvím mezinárodních databází (např. EBSCO apod.), do nichž má Univerzita Palackého zakoupen přístup..
  • Další aktuální časopisecké studie budou vybrány vždy na začátku semestru dle aktuální časopisecké produkce. Půjde o studie přístupné prostřednictvím mezinárodních databází (např. EBSCO apod.), do nichž má Univerzita Palackého zakoupen přístup..
  • A. L. Macfie (ed.). (2000). Orientalism. A Reader. Edingburg: Edingburg University Press.
  • Andrey Vyshedskiy. On the Origin of the Human Mind. MobileReference 2008.
  • Aschroft, B., Griffiths, G., Tiffin, H., eds. (2006). The Post-Colonial Studies Reader. New York and London: Routledge.
  • Bayart, J.F. (1996). The Illusion of Cultural Identity. London: Hurst and Company.
  • BOURDIEU, P., PASSERON, J. C. (2014). Reproduction in education, society, and culture.. Los Angeles: Sage.
  • BOURDIEU, P., PASSERON, J. C. (2014). Reproduction in education, society, and culture.. Los Angeles: Sage.
  • Bradd Shore. Culture in Mind. Cognition, Culture, and the Problem of Meaning. New York - Oxford: Oxford University Press 1996.
  • Carol A. Breckenrodge ? Peter van der Veer (eds.). (1993). Orientalism and the Postcolonial Predicament.. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
  • Casteles, S., Davidson, A. (2000). Citizenship and Migration: Globalization and the Politics of Belonging.. London: MacMillan Press.
  • Cohen, Anthony P. (1993). Culture as Identity: An Anthropologist's View. New Literary History. Vol. 24, No. 1, Culture and Everyday Life, pp. 195-209.
  • Coradson, D. and A. Latham. (2005) "Friendship, networks and transnationationality in a world city Atipodean transmigrants in London. Journal of Ethnic and Migration Studies 31(2). 287-305..
  • Dan Sperber. Explaining Culture. A Naturalistic Approach. Oxford: Blackwell Publishing 1996.
  • Edward Wilson. The Social Conquest of Earth. New York: Liveright 2013.
  • Eriksen, T. H. (2010). Ethnicity and Nationalism: Anthropological Perspectives. Pluto Press.
  • Everett M. Rogers. Diffusion of Innovations. New York - London - Toronto - Sydney: Free Press 2003 (5th edition).
  • Fanon, F. (2012). Černá kůže, bílé masky. Praha: Tranzit.
  • Friedman, J. (2002). Cultural Identity & Global Process. Social Analysis 46(2):158-161.
  • George Lakoff. Ženy, oheň a nebezpečné věci. Co kategorie vypovídají o naší mysli. Praha: Triáda 2006.
  • Gerard M. Edelman. Neural Darwinism. The Theory of Neuronal Group Selection.New York: Basic Book Inc. Publishers 1987.
  • Grimson, A. (2010). Culture and identity: two different notions. Social Identities, 16:1, 61-77.
  • HOLÝ, Ladislav. Malý český člověk a skvělý český národ, Praha:SLON, 2001, str. 9 - 56;.
  • Homi K. Bhabha. (2012). Místa kultury. Praha.
  • James P. Spradley, David W. McCurdy. (2012). Conformity and conflict. Readings in Cultural Anthropology.. Pearson.
  • Kearney, M. (1995). The Local and the Global: The Anthropology of Globalization and Transnationalism. Annual Review of Anthropology. Vol. 24, pp. 547-565, 1995..
  • Leela Gandhi. (1998). Postcolonial Theory. A Critical Introduction. Oxford: Oxford University Press.
  • Robert Aunger (ed.). Darwinizing Culture. The Status of Memetics as a Science. Oxford: Oxford University Press 2000.
  • Said, E. (2008). Orientalismus. Praha: Paseka.
  • Scott Atran. Cognitive foundation of natural history. Towards an anthropology of science. Cambridge University Press 1990.
  • SCHARTZ, S. J., LUYCKX, K., VIGNOLES, V. L. (eds.). Handbook of Identity Theory and Research. Vol. 1. Structures and Processes. Vol. 2. Domains and Categorie.. N.-Y., Dordrecht, Heidelberg, London: Springer.
  • SCHARTZ, S. J., LUYCKX, K., VIGNOLES, V. L. (eds.). Handbook of Identity Theory and Research. Vol. 1. Structures and Processes. Vol. 2. Domains and Categorie.. N.-Y., Dordrecht, Heidelberg, London: Springer.
  • SCHARTZ, S. J., LUYCKX, K., VIGNOLES, V. L. (eds.). (2011). Handbook of Identity Theory and Research. Vol. 1. Structures and Processes. Vol. 2. Domains and Categorie.. N.-Y., Dordrecht, Heidelberg, London: Springer.
  • Simon Featherstone. (2005). Postcolonial Cultures. Edingburg: Edingburg University Press.
  • Sökefeld, M. (1999). Debating Self, Identity, and Culture in Anthropology. Current Anthropology 40, no. 4: 417-448.
  • Spradley, J. McCurdy, D. (2012). Conformity and Conflict. Readings in Cultural Anthropology.. Pearson.
  • Spradley, J. McCurdy, D. (2012). Conformity and Conflict. Readings in Cultural Anthropology.. Pearson.
  • Suzanne Hala. The Development if Social Cognition. Hove: Psychology Press 1997.
  • Thomas Hylland Eriksen and Marek Jakoubek. (2018). Ethnic Groups and Boundaries Today: A Legacy of Fifty Years. London. Routledge.
  • Tim Ingold & Gisli Palsson. Biosocial Becomings. Cambridge: Cambridge University Press 2013..
  • Vertovec, S. 1998) "Multicultural policies and modes of citizenship in European Cities". International Social Science Journal 156. 187-99.
  • Voigt-Graf, C. (2005) "The construction of transnational spaces by Indian migrants in Australia". Journal of Ethnic and Migration Studies 31(2). 365-384..
  • Wimmer, A. (2004) "Does ethnicity matter? Everyday group formation in three Swiss immigrant neighbourhoods". Ethnic and Racial Studies 27(1). 1-36..
  • Ziauddin Sarkar. (1999). Orientalism. Buckingham: Open University Press.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Kulturní antropologie (16) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Kulturní antropologie (16) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Kulturní antropologie (20_2024) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -