Vyučující
|
-
Horáková Hana, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Lužný Dušan, prof. PhDr. Dr.
-
Petrucijová Jelena, doc. PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Migrace, globalizace, minority, racionalizace, občanství. 2. Mezi-kulturní perspektiva kulturní identity; identita v období globalizace; etnická, kulturní, národní identita (koheze a konflikt) 3. Narativní identita; diskurz a konstrukce identity; teorie identity ve světle symbolického interakcio-nismu aj.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Kurz, zabývající se aktuálními tématy kulturní antropologie, prohlubuje znalost vybraných témat, rozvíjí schopnost kritické reflexivity teoretického rámce a metodologického ukotvení diskutovaných textů.
Schopnosti a dovednosti: Po úspěšném absolvování kurzu bude student schopen: - interpretovat a kriticky reflektovat teoreticko-metodologické rámce vybraných antropologických témat, - aplikovat získané poznatky a dovednosti na oblast vlastní tvůrčí a samostatné odborné práce, - kriticky diskutovat k odborným tématům dle zaměření kurzu, - koncipovat a zpracovávat odborný text, orientovat se do hloubky v daném tématu, pracovat s českou a pře-devším cizojazyčnou odbornou literaturou, analyzovat zkoumané fenomény tak, aby mohl formulovat vlastní návrhy na řešení vybraných problémů, - aplikovat výkladová schémata a komparace v relevantním vztažném rámci.
|
Předpoklady
|
Předpokladem úspěšného zvládnutí kurzu je průběžná příprava na závěrečné kolokvium.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Doktorandi průběžně studují literaturu zadanou na jednotlivé semináře, souběžně předkládají rešerše (zpravidla v poměru 1:10) probíraných knih vyučující/mu. Porozumění textů na základě jejich "kritického čtení" se ověřuje v diskusi v průběhu seminářů. Píšemným výstupem kurzu je seminární práce na jedno z probíraných témat (v rozsahu do 15 normostran, termín odevzdání - do konce posledního výukového týdne semestru) doplněná o relevantní (knižní/časopiseckou) odbornou litera-turu. Každý ze studentů prezentuje seminární práci na závěrečném kolokviu. Úlohou ostatních studentů zapsaných na předmět je oponen-tura seminární práce a prezentace. Zakončení: kolokvium (zahrnuje hodnocení: a) průběžné práce během kurzu, b) prezentace, c) odevzdaných rešerší, d) seminární práce a e) závěrečné ústní diskuse).
|
Doporučená literatura
|
-
Další aktuální časopisecké studie budou vybrány vždy na začátku semestru dle aktuální časopisecké produkce. Půjde o studie přístupné prostřednictvím mezinárodních databází (např. EBSCO apod.), do nichž má Univerzita Palackého zakoupen přístup..
-
A. L. Macfie (ed.). (2000). Orientalism. A Reader. Edingburg: Edingburg University Press.
-
Aschroft, B., Griffiths, G., Tiffin, H., eds. (2006). The Post-Colonial Studies Reader. New York and London: Routledge.
-
Carol A. Breckenrodge ? Peter van der Veer (eds.). (1993). Orientalism and the Postcolonial Predicament.. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
-
Casteles, S., Davidson, A. (2000). Citizenship and Migration: Globalization and the Politics of Belonging.. London: MacMillan Press.
-
Coradson, D. and A. Latham. (2005) "Friendship, networks and transnationationality in a world city Atipodean transmigrants in London. Journal of Ethnic and Migration Studies 31(2). 287-305..
-
Fanon, F. (2012). Černá kůže, bílé masky. Praha: Tranzit.
-
Homi K. Bhabha. (2012). Místa kultury. Praha.
-
Leela Gandhi. (1998). Postcolonial Theory. A Critical Introduction. Oxford: Oxford University Press.
-
Said, E. (2008). Orientalismus. Praha: Paseka.
-
SCHARTZ, S. J., LUYCKX, K., VIGNOLES, V. L. (eds.). (2011). Handbook of Identity Theory and Research. Vol. 1. Structures and Processes. Vol. 2. Domains and Categorie.. N.-Y., Dordrecht, Heidelberg, London: Springer.
-
Simon Featherstone. (2005). Postcolonial Cultures. Edingburg: Edingburg University Press.
-
Vertovec, S. 1998) "Multicultural policies and modes of citizenship in European Cities". International Social Science Journal 156. 187-99.
-
Voigt-Graf, C. (2005) "The construction of transnational spaces by Indian migrants in Australia". Journal of Ethnic and Migration Studies 31(2). 365-384..
-
Wimmer, A. (2004) "Does ethnicity matter? Everyday group formation in three Swiss immigrant neighbourhoods". Ethnic and Racial Studies 27(1). 1-36..
-
Ziauddin Sarkar. (1999). Orientalism. Buckingham: Open University Press.
|