Vyučující
|
-
Gutiérrez Rubio Enrique, doc. Mgr. Ph.D.
-
Esparza Daniel, Mgr. Ph.D.
-
Calle Bocanegra Rosalía, M.A., Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
V kurzu budou probírány následující tematické bloky: 1. Struktura španělského vzdělávacího systému 2. Společný evropský referenční rámec (učení, vyučování, hodnocení) 3. Referenční úrovně 4. Plánování vyučovacích jednotek 5. Projektová výuka 6. DELE (Diploma de Espaňol como Lengua Extranjera) 7. Učebnice španělštiny 8. Nové technologie ve výuce cizích jazyků 9. Dějiny španělského vzdělávacího systému 10. Metodologické přístupy a didaktické modely v průběhu historie 11. Psycholingvistika a její vztah k didaktice cizích jazyků 12. Výhody komunikativního přístupu a jeho uplatnění v praxi 13. Pojmy error, falta a interlengua. 14. Jazyková interference ve výuce španělštiny pro Čechy 15. Literatura, divadlo a kinematografie ve výuce španělštiny 16. Výuka jazyků ve 21. století
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Účelem tohoto předmětu je seznámit studenty s metodologií výuky a učení španělštiny jako cizího jazyka. Předmět je rozdělen do několika modulů, z nichž každý podléhá zvláštní evaluaci tak, aby studenti mohli průběžně upevňovat své znalosti a prokázali své schopnosti při vedení vlastní výuky.
1. Pochopení fungování španělského vzdělávacího systému. Rozdíly mezi španělským a českým systémem. 2. Pochopení principů Společného evropského referenčního rámce a jeho uplatnění v praxi při výuce. 3. Schopnost pracovat s terminologií didaktiky ve španělštině. 4. Schopnost připravit celý kurz španělského jazyka na základě plánování vyučovacích jednotek a projektové výuky. 5. Pochopení metodologických přístupů a didaktických modelů v průběhu historie. 6. Pochopení principů psycholingvistiky a jejího vztahu k didaktice cizích jazyků. 7. Schopnost pracovat s terminologií didaktiky ve španělštině. 8. Schopnost učit španělsky podle principů komunikativního přístupu.
|
Předpoklady
|
Dobré znalosti španělštiny.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
1. pravidelná docházka a aktivní účast na cvičeních a přednáškách 2. příprava na každou hodinu 3. referát / prezentace
|
Doporučená literatura
|
-
(2001). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Cambridge.
-
Cassany, D. - Luna, M. - Sanz, G. (1994). Ensenar lengua. Barcelona: Graó.
-
Instituto Cervantes. (1997). Catálogo de materiales informáticos para el aprendizaje del espanol como lengua extranjera. Madrid: Instituto Cervantes.
-
Instituto Cervantes. (1994). Plan Curricular del Instituto Cervantes. Madrid: Instituto Cervantes.
-
Mendoza, A. (Coord.). (2003). Didáctica de la Lengua y la Literatura. Madrid: Prentice Hall.
-
Sánchez Delgado, P. Atención a la diversidad cultural en los centros educativos. Propuestas de reflexión y acción sobre el Proyecto Educativo, el Proyecto Curricular y la práctica en el aula. Revista Complutense de Educación. Vol. 13, no 2, 2002.
-
Sánchez Delgado, P. (Coord.). (2005). Ensenar y aprender. Salamanca: Témpora.
-
Serrano, J. - Martínez, J.E. (Coords.). (1997). Didáctica de la lengua y literatura. Barcelona: Oikos-Tau.
-
Visedo Orden, I. - Santos Gargallo, I. (1996). Catálogo de materiales para la ensenanza del espanol como lengua extranjera. Madrid: Instituto Cervantes.
|