Vyučující
|
-
Nemrava Daniel, prof. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
V kurzu budou probírány následující bloky: 1) Úvod do argentinské literatury 20. století: historický kontext, základní pojmy, témata a hlavní charakteristické rysy současné argentinské prózy 2) Literatura v období diktatury a exilová litertura (lit. svědectví, detektivní román a další) 3) Fantastická próza a science-fiction od Borgese a Cortázara po současnost 4) Argentinské literární dění dnes.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je v co největší šíři postihnout základní literární tendence a směry v kulturním a politickém kontextu země, neboť literatura a politika jsou v Argentině tradičně velmi úzce spjaty již od formování nezávislého státu. Zvláštní pozornost bude věnována období 70. až 90. let 20. století, které silně poznamenal návrat peronismu k moci, období krvavé diktatury vojenské junty v letech 1976-1983 a politicko-hospodářský vývoj po nástupu demokracie. Budou analyzovány narativní strategie či poetika nejvýznamnějších autorů doby, kteří se vyrovnávali s nuceným či dobrovolným exilem a cenzurou.
Základní orientace v současné argentinské literatuře. Schopnost analýzy literárního textu daného období.
|
Předpoklady
|
Předpokládá se úspěšné zakončení předmětu Analýza a interpretace literárního textu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej
1. pravidelná docházka a aktivní účast na přednáškách a seminářích 2. příprava na každou hodinu, znalost analyzovaného textu
|
Doporučená literatura
|
-
Cymermann, C., Fell, C. (2001). Historia de la literatura hispanoamericana, desde 1940 hasta la actualidad. Buenos Aires.
-
Jitrik, Noé. (2000). Historia crítica de la literatura argentina. La narración gana la partida. Buenos Aires.
-
Nemrava, D. (2013). Entre el laberinto y el exilio. Madrid.
-
Oviedo, J. M. (2002). Historia de la literatura hispanoamericana IV. Madrid.
-
Shaw, D. L. (1999). Nueva narrativa hispanoamericana. Madrid.
|