Předmět: Postkoloniální studia a Latinská Amerika

« Zpět
Název předmětu Postkoloniální studia a Latinská Amerika
Kód předmětu KRS/PSLA
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Španělština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zajícová Lenka, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vznik a vývoj postkoloniálních studií. Seznámení s nejdůležitějšími autory a tématy: E. Said, F. Fannon, H. Bhabha. Vztah postkoloniálních studií k postmodernímu myšlení, marxismu, kritické teorii atd. 2. Vznik a vývoj postkoloniálních studií v Latinské Americe. Seznámení s nejdůležitějšími autory, pojmy a tématy: W. Mignolo, E. Dussel, geopolítica del conocimiento, matriz colonial del poder atd. 3. Utváření evropských představ o světě ve středověku a na prahu raného novověku a místě, které v něm Evropa zastává. Analýza oikumentické mapy (O-T mapy), Augustinova interpretace biblického příběhu o Noeho synech, vliv zámořských objevů na proměnu chápání světa a jeho obyvatel (diskuze o povaze barbarství, papežské buly), postavení amerických indiánů a debaty oprávněnosti dobývání domorodých říší (Sepúlveda, de las Casas) 4. Koloniální období: vzestup a pád systému tzv. encomiendas, způsoby exploatace a christianizace domorodého obyvatelstva ve španělské Americe, systém kast, jazyková politika španělské koruny, postavení španělštiny a indiánských jazyků, vznik kreolské identity a její obraz v díle vybraných barokních koloniálních autorů 5. Období nezávislosti: postavení indiánů a Afroameričanů, pokusy o jejich emancipaci. Vznik a vývoj moderních forem rasismu a jejich šíření v latinskoamerickém kontextu. Národní identita nově vzniklých republik (Sarniento a dichotomie barbarství vs. civilizace), sebepojetí kreolů ve vztahu k Evropě a USA. Vnik koncepce Latinské Ameriky v kontextu imperiálních snah Francie a její recepce v Latinské Americe 6. Změny v chápání a postavení Latinské Ameriky ve světovém pořádku po 2. světové válce v souvislosti s prosazováním paradigmatu (ekonomického, regionálního, integrovaného) rozvoje.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Účast na výuce - 25 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 50 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 25 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět si klade za cíl seznámit studenty s teoretickým rámcem postkoloniálních studií obecně, v konkrétní rovině pak s jejich pohledem na latinskoamerickou koloniální a postkoloniální situaci. Student získá dovednost analyzovat texty (literární i neliterární) a kulturní artefakty (obrazy, mapy atd.) z perspektivy postkoloniálních studií.
Student zná teoretický rámec postkoloniálních studí a umí ho aplikovat na mediální, literární i jiné texty týkající se Latinské Ameriky
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Závěrečná písemná zkouška, prezentace spočívající v analýze vybraných textů, četba úryvků z povinné četby cca. 200 stran.
Doporučená literatura
  • Dussel, E.. (1995). The Invention of the Americas. Eclipse of ?the Other? and the Myth of Modernit. New York.
  • Escobar, A. (1999). El final del salvaje. Bogotá.
  • Mignolo, W. (2007). La idea de América Latina. Barcelona.
  • Said, E. (2008). Orientalismus. Západni koncepce orientu. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Španělská filologie se specializací na Latinskou Ameriku (2019) Kategorie: Filologické vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní