Předmět: Lexikologie a sémantika španělštiny

« Zpět
Název předmětu Lexikologie a sémantika španělštiny
Kód předmětu KRS/LESPV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Španělština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Calle Bocanegra Rosalía, M.A., Ph.D.
  • Gutiérrez Rubio Enrique, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět se zaměřuje na následující témata: 1. ?Qué es la semántica? Significado y realidad extralingüística, 2. El significado de acuerdo con la Lingüística Cognitiva, 3. Metáfora y metonimia, 4. Relaciones semánticas (sinonimia, homonimia, polisemia, antonimia, hiperonimia e hiponimia), 5. Causas y mecanismos del cambio semántico, 6. Origen del léxico castellano, 7. Lexicografía, 8. Neología, préstamo y cambio de código.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na zkoušku - 49 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 24 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 52 hodin za semestr
Výstupy z učení
Výuka je zaměřena na základní sémantické pojmy, na sémantické vztahy v lexiku a přehled disciplín zabývajících se slovní zásobou. Do výuky je rovněž zařazen podrobný rozbor základních lexikografických děl. Výuka probíhá ve španělštině.
Student zná základní poznatky o struktuře a vývoji slovní zásoby a rozumí jim, osvojuje si dovednost práce s odborným textem a umí aplikovat získané znalosti při práci s elektronickým jazykovým korpusem.
Předpoklady
Žádné.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta

1. pravidelná docházka, aktivní účast na přednáškách a seminářích a úkoly založené na četbě odborných textů. 2. závěrečná písemná zkouška. 3. prezentace. Během semestru student splní řadu úkolů založených především na povinné četbě, audiovizuálních materiálech, interaktivních aktivitách nebo vyhledávání ve španělských korpusech.
Doporučená literatura
  • Alvar Ezquerra, M. (1993). La formación de palabras en espańol. Madrid: Arco-Libros.
  • Gómez Capuz, J. (2005). Inmigración léxica. Madrid: Arco Libros.
  • Guerrero Ramos, G. (1997). Neologismos en el espa?ol actual. Madrid: Arco libros.
  • Jackson, H. (2014). Words and their Meaning. Routledge.
  • Lakoff, G. - Johnson, M. (2002). Metafory, kterými žijeme. Brno: Host.
  • Penny R. (1991). Gramática histórica del espanol. Barcelona: Ariel.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Španělská filologie maior (2024) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Španělská filologie minor (2021) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Španělská filologie minor mezifakultní (2021) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Španělská filologie maior (2021) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Španělská filologie (2024) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Španělská filologie (2021) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní