Předmět: Lexikologie a sémantika španělštiny

« Zpět
Název předmětu Lexikologie a sémantika španělštiny
Kód předmětu KRS/LESPN
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Španělština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Gutiérrez Rubio Enrique, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět se zaměřuje na následující témata: 1. ?Qué es la semántica? Significado y realidad extralingüística, 2. El significado de acuerdo con la Lingüística Cognitiva, 3. Metáfora y metonimia, 4. Relaciones semánticas (sinonimia, homonimia, polisemia, antonimia, hiperonimia e hiponimia), 5. Causas y mecanismos del cambio semántico, 6. Origen del léxico castellano, 7. La postura esencialista en lexicografía, 8. Neología, préstamo y cambio de código.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Příprava na zkoušku - 49 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 24 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 52 hodin za semestr
Výstupy z učení
Výuka je zaměřena na základní sémantické pojmy, na sémantické vztahy v lexiku a přehled disciplín zabývajících se slovní zásobou. Do výuky je rovněž zařazen podrobný rozbor základních lexikografických děl. Výuka probíhá ve španělštině.
Student zná základní poznatky o struktuře a vývoji slovní zásoby a rozumí jim, osvojuje si dovednost práce s odborným textem a umí aplikovat získané znalosti při práci s elektronickým jazykovým korpusem.
Předpoklady
Žádné.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta

1. pravidelná docházka a aktivní účast na přednáškách a seminářích 2. příprava na každou hodinu, znalost a schopnost aplikace základních odborných textů na jazykové jevy ve cvičeních Durante el semestre, el estudiante realizará una serie de deberes basados principalmente en lecturas obligatorias, materiales audiovisuales, ejercicios interactivos y búsquedas en corpus lingüísticos en espa?ol
Doporučená literatura
  • Alvar Ezquerra, M. (1993). La formación de palabras en espańol. Madrid: Arco-Libros.
  • Gómez Capuz, J. (2005). Inmigración léxica. Madrid: Arco Libros.
  • Lakoff, G. - Johnson, M. (2002). Metafory, kterými žijeme. Brno: Host.
  • Penny R. (1991). Gramática histórica del espanol. Barcelona: Ariel.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Španělská filologie (2019) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Španělská filologie maior (2019) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Španělská filologie minor (2019) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní