Vyučující
|
-
Esparza Daniel, Mgr. Ph.D.
-
Kýr Gabriel, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
V kurzu budou probírány následující bloky: 1. 9.10. : stručný metodologický úvod a nástin hlavních vývojových etap latinskoamerického filmu, hlavní téma: Cine de autor: transfiguraciones y permanencias projekce: Memorias del subdesarrollo, 1968, r. Tomás Gutiérrez Alea, Kuba 2. 23.10.: Los géneros que vuelven (thriller, melodrama, comedia, realismo mágico) projekce: Ahí está el detalle, 1940, r. Juan Bustillo Oro, Mexiko 3. 6.11.: Realidad y realismo mágico, Melodrama como género latinoamericano par excellence projekce: Caídos del cielo, 1990, r. Francisco J. Lombardi, Peru/Susana, r. Luis Bu?uel, 1951, Mexiko 4. 13.11.: Los exluidos, exiliados y excomulgados (los ni?os de la calle, el mundo indígena, la prostitución femenina y masculina) projekce: ?Vuelve, Sebastiana!, r. Jorge Ruiz, 1953, Bolívie, La nación clandestina, r. Jorge Sanjinés, 1989, Bolívie 5. 27.11.: Dictaduras militares en América Latina como tema clave de su cine projekce: La historia oficial, r. Luis Puenzo, 1984, Argentina 6. 4.12.: Cine y movimientos migratorios al exterior projekce: Díalogos de exilados, r. Raúl Ruiz, 1974, Chile 7. 11.12.: Polémicas aristas de la multiculturalidad y las relaciones checo-latinoamericanas en el cine projekce: Japón, r. Carlos Reygadas, 2001, Mexiko program projekcí se může průběžně měnit dle potřeb výuky
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 50 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je přiblížit kinematografie latinskoamerických zemí skrz metodologický přístup tzv. nové filmové historie. Z širšího hlediska lze tuto metodu vnímat jako analyticko-deskriptivní přehled mapující vztahy filmové historiografie k dalším společenským a humanitním vědám. Dále čerpá především z věd politických, ekonomických a sociologických. Z praktického hlediska to znamená, že dějiny kinematografie Latinské Ameriky nejsou pojímány jako chronologický přehled vývoje jednotlivých národních produkcí. Výuka je rozdělena do několika tematických trsů, které dané jevy a fenomény sledují z diachronního nebo synchronního přístupu - například: indigenismus, nástup zvuku, vzájemné vztahy v kinematografii 1918-2015 mezi Českem a vybranými latinskoamerickými zeměmi (distribuce, koprodukce, kulturní výměna na poli kinematografie...), vztah filmu a politiky, zahraniční diaspory - tvorba emigrantů, mytologie, magie a magický realismus a jejich prolínání s filmem, melodrama a další žánrová tvorba, latinskoamerický exploatační film, fenomén nového latinskoamerického filmu a jeho odnože, nezávislá tvorba - guerrillová tvorba, avantgardní tendence v latinskoamerickém filmu, Luis Bunuel v Mexiku a působení dalších významných filmařů v latinskoamerických zemích , marginalidad - děti, sexuální menšiny, sport a jeho vliv na žánrovou tvorbu - luchadorské filmy, fotbal, národní mýty - gaucho, charro, sertao a cangaceiro aj., reprezentace Latinské Ameriky v československých (českých) filmech (v období 1945/48-1989).
Zvládnutí látky v rozsahu specifikovaném v cílech předmětu.
|
Předpoklady
|
Není podmíněno absolvováním některého jiného předmětu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Ústní zkouška, prezentace, četba úryvků z povinné četby cca. 200 stran.
|
Doporučená literatura
|
-
Elena, Alberto y Díaz López, Marina. (1999). Tierra en trance: el cine latinoamericano en 100 películas.
-
Galeano, Eduardo. (2000). Las venas abiertas de América Latina..
-
Hennebelle, Guy a kol. (1981). Les Cinémas de l´Amérique latine..
-
Mahieu, José Agustín. Panorama del cine iberoamericano.
-
Paranaguá, Paul Antonio. (2001). América latina, Europa y Estados Unidos relaciones triangulares en la historia del cine.
-
Pick, Zuzana. (1996). The New Latin Cinema.. Austin.
-
Vargas, Juan Carlos (ed.). (2011). Tendencias del cine iberoamericano en el nuevo milenio (Argentina, Brasil, Espana y México.. Guadalajara.
|