Předmět: Španělská literatura 20. století

« Zpět
Název předmětu Španělská literatura 20. století
Kód předmětu KRS/L20SN
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Španělština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nemrava Daniel, prof. Mgr. Ph.D.
  • Cervera Garcés Fabiola, Mgr.
  • Hromada Jakub, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět mapuje literární tendence v historicko-kulturním kontextu, který zahrnuje období od generace 1898 (Unamuno Azorín, Baroja, Valle-Inclán, Maeztu, Machado), modernismus ve šp. Literatuře, generaci 1914 ("Novísimos", Ortega y Gasset, Pérez de Ayala), styčné body španělské a evropské avangardy, Generaci 27, literaturu Občanské války v letech 1936-39, a předválečné drama (Lorka, Casona, Aub). Dále přibližuje poválečné generace ("Tremendismo", "Realismo social"), literaturu exilu, nové tendence v divadle (absurdní divadlo, skupinová tvorba), období po diktatuře ("Transición", "Generación Nocilla") a současné literární směry (metafikce, autofikce, "microrrelato", atd.) Přednáška je doplněna seminářem, jehož náplní je komentovaná četba úryvků děl v originále a analýza stěžejních děl podle zadané četby formou referátů a prezentací. Studenti jsou vedeni k rozvoji kompetencí komparatistiky a schopnosti rozlišit a charakterizovat nejdůležitější vývojové etapy španělské literatury a jejích dominantních estetických projevů.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Předpokládá absolvování předchozích literárních přednášek 2. bloku. Obsahem jsou tyto tématické okruhy: Generace roku 1898 a její nejvýznamnější představitelé: Unamuno Azorín, Baroja, Maeztu, generace tzv. synů a vnuků této generace v čele s Ortegou y Gassetem, modernismus ve šp. literatuře, avangardní poezie Generace 27, literatura občanské války v letech 1936-39, drama 20. století v čele s Lorkou, Casonou a Maxem Aubem a současná poezie a próza. Přednáška je doplněna seminářem, jehož náplní je komentovaná četba úryvků děl v originále a analýza stěžejních děl podle zadané četby formou referátů.
Schopnost literární analýzy v rámci cíle předmětu.
Předpoklady
Návaznost na literaturu 19. století.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Prezentace, četba 150 stran odborného textu ve španělštině a 600 stran beletrie ve španělštině, účast na výuce.
Doporučená literatura
  • Alborg Escarti, J. L. (1997). Historia de la Literatura Espa?ola. Madrid.
  • Buckley, R. (1968). Problemas formales de la novela actual. Barcelona.
  • Forbelský, J. (1999). Španělská literatura 20. století. Praha.
  • Navajas, Gonzalo. (2002). La narrativa espa?ola en la era global. Imagen-Comunicación-Ficción. Barcelona.
  • Rico, F. Historia y crítica de la Literatura Espa?ola, vol. 1-8. barcelona.
  • Santos, Alonso. (1983). La novela de la transición. Madrid.
  • Shaw, D. (1997). La Generación del 98. Madrid.
  • Tortosa, Virgilio. (2001). Escrituras ensimismadas. Lo autobiográfico literario en la democracia espa?ola. Alicante.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Španělská filologie (2019) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Španělská filologie minor (2019) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Španělská filologie maior (2019) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní