Vyučující
|
-
Nemrava Daniel, prof. Mgr. Ph.D.
-
Hromada Jakub, Mgr. Ph.D.
-
Benčičová Markéta, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod k tématu politika a detektivní žánr: vymezení obecných pojmů "politika", "žánr", "detektivní žánr", problematika uchopení konceptu, rozdílná aplikace pojmů (hispanoamerická vs. angloamerická škola), angažovanost latinskoamerického spisovatele skrze detektivní žánr, politická paměť (memoria política). 2. Literární kontext - zasazení detektivního žánru do literárního kontextu doby: objasnění pojmů "boom", "postboom", generace crack v Mexiku a reakce detektivního žánru na tyto proudy. 3. Vymezení detektivního žánru - definice jednotlivých variant detektivního žánru, popsání rozdílností (narativní strategie, postavy, reflexe reality a politiky), pojmy klasická detektivka, novela negra, novela neopolicial 4. Počátky detektivního žánru v hispanoamerické literatuře - napodobování cizích vzorů, problémy překladu, zastavení se u zakladatelů žánru na hispanoamerické půdě (Jorge Luis Borges a Bioy Caseres), skepticismus, parodie 5. Klasická detektivka - aplikace konceptů na daných ukázkách. Průřez vývojem klasické detektivky v hispanoamerické literatuře, pohled bude směřován na tři země, ve kterých se klasická detektivka nejvíce rozvíjela a to na Kubu, Argentinu a Mexiko. 6. Novela negra - aplikace pojmů na daných ukázkách. Reflexe reality a politické skutečnosti jednotlivých zemí skrze detektivní žánr. Společenská kritika, rozdílné narativní strategie. Vymezení hispanoamerického detektivního žánru vzhledem k literatuře severoamerické (hard-boiled). 7. Novela neopolicial - nová varianta detektivního žánru, literární koncepce rozpínání žánru, literatura jako nástroj kritiky společnosti, politická reflexe v dílech nejdůležitějších autorů hispanoamerického neopolicialu: Paco Ignacio Taibo II, Mempo Giardinelli a Leonardo Padura. První a druhá generace neopolicialu, rozdíly a spojitosti. 8. Ženské autorky detektivního žánru - změna koncepce v postavách, narativní mody, pohled ženy. Hlavními představitelkami budou Cristina Fallarás (mateřský pohled), Myriam Laurini (detektivem se stává žena) a Cristina Rivera Garza. 9. Literatura de narcos - reflexe mexické skutečnosti a politického přístupu v jedné z nejdrsnějších variant detektivního žánru vypovídající o drogových kartelech na severu Mexika. 10. Detektivní prvky mimo detektivní žánr - polemika ke koncepci detektivního žánru vs literatury, která detektivní prvky obsahuje, avšak nesplňuje daná žánrová pravidla (la novela criminal vs. género negro) ve vybraných částech románu Los detectives salvajes Roberta Bolana.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 25 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je přiblížení detektivního žánru v hispanoamerické literatuře a jeho vztahu k politické skutečnosti daných států. Jedná se o vybrané kapitoly z dějin hispanoamerické literatury, se zvláštním důrazem na vývoj v současné době velmi populárního detektivního žánru. Studenti se budou moci seznámit s celkovým vývojem žánru, který se poprvé v Latinské Americe objevil a pozvedl v Argentině, díky tvorbě Jorge Luise Borgese. Po první žánrové variantě, kterou je tzv. klasická detektivka nebo také detektivka s tajemstvím, se přednášky budou zabývat tzv. černým románem (novela negra), který svou inspiraci těží především ze severoamerické verze románů hard-boiled představované například Raymondem Chandlerem nebo Dashiellem Hammettem. Přednáškový cyklus se bude také věnovat jedné z posledních variant žánru, a to detektivnímu románu zabývajícím se problematikou drogových kartelů. Do této náplně spadá také zasazení do literárního kontextu doby let 40.-90. (především reakce na boom latinskoamerické literatury, post-boom, generace crack v Mexiku) a důraz bude kladen na reflexi politické situace, jež je jednou z důležitých funkcí, které plní detektivní žánr.
Zvládnutí látky v rozsahu specifikovaném v cílech předmětu.
|
Předpoklady
|
Není nutné dokončení žádného předchozího předmětu, preferuje se však ukončení Teorie literatury.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Písemná zkouška
1. pravidelná docházka a aktivní účast na přednáškách 2. příprava na každou hodinu, znalost analyzovaného textu U zkoušky se prověřuje orientace v literární historii daného časového výseku a v literární teorii.
|
Doporučená literatura
|
-
Braham, Persephone. (2004). Crime against the State, Crimes against Persons. Mineapolis.
-
Cymermann, C., Fell. (2001). Historia de la literatura hispanoamericana, desde 1940 hasta la actualidad. Buenos Aires.
-
Esteban, Ángel. (1997). Literatura hispanoamericana. Granada.
-
Giardinelli, Mempo. (1984). El género negro. Buenos Aires.
-
González Boixo, José C. (2009). Tendencias en la narrativa mexicana actual. Madrid.
-
Chandler, Raymond. (1944). The Simple Art of Murder. New York.
-
Oviedo, J. M. (2002). Historia de la literatura hispanoamericana IV. Madrid.
-
Ramiréz-Pimienta, Juan Carlos, Fernández, Salvador C. (2005). El norte y su frontera en la narrativa policiaca mexicana. México.
-
Rodríguez Lozano, Miguel G. (2009). Escena del crimen. México.
-
Rodríguez Lozano, Miguel G. (2008). Pistas del relato policial en México. México.
-
Shaw, D. L. (1998). The Post-Boom in Spanish American Fiction. New York.
-
Shaw, Donald. (1999). Nueva narrativa hispanoamericana.. Madrid.
-
Simpson, Amelia, S. (1990). Detective Fiction from Latin America. New Jersey.
-
Valles Calatrava, José. (1991). La novela criminal espa?ola. Madrid.
|