Vyučující
|
-
Hromada Jakub, Mgr. Ph.D.
-
Nemrava Daniel, prof. Mgr. Ph.D.
-
Riebová Markéta, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do kolumbijské literatury 20. století: historický kontext, základní pojmy, témata a charakteristické rysy součané kolumbijské prózy. 2. Skrytá tvář ?boomu?: Literární současníci Gabriela Garcíi Márqueze. Důležitost karibského pobřeží v kontextu obnovy kolumbijské prózy (Álvaro Cepeda Samudio, Héctor Rojas Herazo, Germán Espinoza). 3. Nový historický román: La tejedora de coronas (Germán Espinosa). 4. Postmodernismus, filozofická východiska a odraz v literatuře. Vztah k ?boomu?. Koncept heterogeneity, historie, paměti, atd.: Celia se pudre (Héctor Rojas Herazo). 5. Objevování města. Současná ?odmítavá? generace: Santiago Gamboa, Laura Restrepo, Jorge Franco, Mario Mendoza. Tématika, vztah fikce a politiky. 6. Téma násilí a obchodu s drogami v kolumbijském románu: La virgen de los sicarios (Fernando Vallejo), Rosario Tijeras (Jorge Franco). 7. Exilový román. Problematika politické a ekonomické emigrace - ?Odyseův syndrom?: Síndrome de Ulises (Santiago Gamboa), Paraíso Travel (Jorge Franco). 8. Nový román karibského pobřeží. ?Špinavý realismus?. Popkultura a vliv médií na současný román: Érase una vez el amor pero tuve que matarlo (Efraim Medina Reyes). 9. Černošská literatura: Changó, el gran putas (Manuel Zapata Olivella). 10. Metaliteratura, palimpsest: Basura (Héctor Abad Faciolince). 11. Alegorie sociálního pnutí, kritika moci: Angosta (Héctor Abad Faciolince).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 50 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se současnými literárními tendencemi v románovém díle nejdůležitějších autorů kolumbijského post-boomu a postmoderny. V rámci krátkého úvodu do vývoje kol. literatury 20. st. budou představeny základní směry a jejich představitelé, ale těžištěm předmětu je studium současné socio-kulturní a politické situace (tématika guerilly, obchodu s drogami, násilí, ekonomické emigrace, etnicita, atd.) a jejího vztahu k narrativním strategiím. V teoretické části se zmíní moderní přístupy ke strukturální a hermeneutické interpretaci textu (transkulturace, heterogeneita, dekonstruktivismus, atd.), základní filozofická východiska pro postmodernismus a jeho projevy v současném jihoamerickém románu. Tyto znalosti se uplatní při analýze úryvků vybraných děl.
- Porozumění vývoji současné kolumbijské literatury na pozadí společenských a kulturních změn - osvojení si schopnosti pracovat s literární terminologií - zdokonalení dovednosti interpretovat text jako významovou strukturu, aplikovat různé historické i současné metody literární analýzy na konkrétní texty - rozvinutí schopnosti odborné polemiky
|
Předpoklady
|
Předpokládá se úspěšné zakončení předmětů: Analýza a interpretace lit. textu
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta
1. pravidelná docházka a aktivní účast na přednáškách a seminářích 2. příprava na každou hodinu, znalost analyzovaného textu
|
Doporučená literatura
|
-
Online-katalogy knihoven.
-
Camacho Guizado, Álvaro. (1990). "La violencia de ayer y las violencias de hoy", en Varios: Imágenes y reflexiones de la cultura en Colombia. Impacto de la violencia en la cultura.. Bogotá: Colcultura.
-
Giraldo, Luz Mary. (2004). Ciudades escritas. Literatura y ciudad en la narrativa colombiana.. Bogotá: Convenio Andrés Bello.
-
Giraldo, Luz Mary (ed.). (1995). Fin de siglo: narrativa colombiana. Lecturas y Críticas.. Cali: Universidad del Valle - Universidad Javeriana.
-
Giraldo, Luz Mary. (2000). Narrativa colombiana: búsqueda de un nuevo canon. 1978 -1995.. Bogotá: Ceja.
-
Menton, Seymour. (1978). La novela colombiana: planetas y satélites.. Bogotá: Plaza y Janes.
-
Ponce de León, Gina. (2011). La novela colombiana posmoderna.. Bogotá: Taller de Edición Rocca.
|