Předmět: Španělský a hispanoamerický historický román a cestopis

« Zpět
Název předmětu Španělský a hispanoamerický historický román a cestopis
Kód předmětu KRS/HIRON
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Španělština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Esparza Daniel, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
V kurzu budou probírány následující bloky: 1. Reflexiones sobre historia y literatura 2. La novela histórica como subgénero literario (teoría) 3. El diario de viajes como subgénero literario (teoría) 4. Viajeros europeos en Espana e Hispanoamérica (Diarios de viajes). 5. Análisis histórico de una novela histórica 6. El diario de viaje como documento histórico. 7. Novela histórica e identidad nacional.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 25 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 50 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 25 hodin za semestr
Výstupy z učení
1. Spojené studium historického románu a cestopisu rozšiřuje znalosti španělské a hispanoamerické historie a kultury. Také posiluje kritické a analytické myšlení studenta, neboť v případě historického románu vyžaduje schopnost rozlišit mezi zobrazením historie v románu a vlastní historií. 2. Pomáhá porozumět procesu utváření národní identity, neboť historický román využívá symbolických prvků minulosti a reinterpretuje je v současnosti. Historický román je kulturním artefaktem, který ovlivňuje vnímání minulosti (čtenářů) a který v případě úspěchu může dokonce mít dopad na politicko-nacionalistickou mobilizaci. Také cestopisy nám nabízejí pohled cizinců na španělskou a hispanoamerickou kulturu (18.-19. století), a tudíž vybízejí k reflexi identity týkající se toho, jak cizinci ovlivnili utváření španělské a hispanoamerické identity a jiných kolektivních identit.
Zvládnutí látky v rozsahu specifikovaném v cílech předmětu.
Předpoklady
Žádné.

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test, Seminární práce

Podmínkou úspěšného ukončení kurzu je aktivní účast a splnění všech požadavků stanovených vyučujícím. Účast na výuce. Aktivní účast na seminářích (prezentace a cvičeny). Příprava na seminář. Didaktický test.
Doporučená literatura
  • Cercas, J. (2001). Soldados de Salamina. Barcelona.
  • Esteban, A. (1997). Literatura hispanoamericana. Granada.
  • García Herranz, A. (2009). Sobre la novela histórica y su clasificación.
  • Guerreno, A.C. (1990). Viajeros británicos en la Espana del S. XVIII.. Madrid.
  • Humboldt, A. (1988). Del Orinoco al Amazonas.. Madrid.
  • Martín López, J. (1992). El viaje del descubrimiento. Notas y comentarios al Diario e Colón.. Madrid.
  • Musser, R. (ed). (2011). El viaje y la percepción del otro: viajeros por la Península Ibérica y sus descripciones (siglos XVIII-XIX).. Madrid.
  • Rico, F. (1980). Historia y crítica de la literatura espaňola I, II.. Barcelona.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Španělská filologie se specializací na tlumočnictví a překlad (2020) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Španělská filologie (2019) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Španělská filologie se specializací na Latinskou Ameriku (2019) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní