Vyučující
|
-
Nemrava Daniel, prof. Mgr. Ph.D.
-
de Aldama Ordoňez Celia
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod k tématu fikce a politika - extraliterární pohled: vztahy obecných pojmů jako "intelektuál", "spisovatel" a "politika" v historicko-kulturním a socioekonomickém kontextu, charakteristika období 60.- 90. let 20. století v regionu: angažovanost latinskoamerického spisovatele 2. Současná hispanoamerická literatura - literární pohled: vymezení pojmů "boom", "postboom" a "postmodernismus", hlavní narativní strategie a diskursivní mody, důraz na alegorický způsob reprezentace; román svědectví (novela testimonial), "novela negra", nový historický román, parodie, karnevalizace 3. Problematika konceptu postboomu hispanoamerické prózy: základní paradigmata, polemika ve vztahu k boomu a postmodernismu; Autoři tzv. "transición" přelomu 60. a 70. let. Literární tendence dané doby budou ilustrovány na dílech autorů jako Manuel Puig, Reinaldo Arenas; základní paradigma postboomu v díle Antonia Skármety a dalších. 4. Problematika konceptu postmodernismu hispanoamerické prózy: základní paradigmata, polemika ve vztahu k postboomu; angažovanost a postmoderní tendence v próze Ricarda Piglii, Diamely Eltitové; role postmoderních teorií v literárním zpracování politického tématu; metadiskursivní román. 5. Reflexe argentinské politické situace v díle Manuela Puiga: podrobný rozbor díla El beso de la mujer ara?a na pozadí politické situace v Argentině 70. let; pojmy camp, kýč, masová kultura; psychoanalytická kritika. 6. Kritika kubánského režimu v díle Reinalda Arenase: Dílo autora na pozadí kubánské revoluce, téma exilu, homosexuality; odraz Castrovy diktatury v dílech Viaje a la Habana, Antes que anochezca a El asalto; pojmy narativní strategie: alegorie, parodie. 7. Zpracování tématu Pinochetova režimu v chilské próze: El Cartero de Neruda od Antonia Skármety; rozbor díla a aplikace teorie postboomu v kontextu politických událostí počátku 70. let v Chile. 8. Zpracování období tzv. ?transición? nebo ?postdictadura? v chilské próze: postmoderní strategie v díle Diamely Eltit; podrobný rozbor díla Los vigilantes. 9. Alegorie, cenzura, literatura v díle Ricarda Piglii: Přiblížení románové a esejistické tvorby autora; odraz politické situace v Respiración artificial, klíčovém románu hispanoamerické postmoderny; rozbor stěžejních částí románu. 10. Politika a literatura v díle Roberta Bolana: vyprávěcí strategie jednoho z největších fenoménů současné hispanoamerické literatury; téma vztahu literatury a moci, literatury a násilí v dějinách; rozbor fragmentů z románů Estrella distante, Nocturno de Chile, Los detectives salvajes.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 50 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Tématem předmětu je vztah fikce a politiky v současné hispanoamerické próze, a to v období 70. až 90. let 20. Století. Cílem jednotlivých kurzů bude postihnout významné oblasti hispanoamerické literatury a definovat je v rámci klíčových konceptů: postboom, postmodernismus, politický román, nový historický román. Zejména klademe důraz na politický aspekt současného románu, který souvisí se situací v konkrétních regionech hispánské Ameriky. V extraliterární rovině budeme řešit těžiště vztahu literatury a politiky, tedy problém svobody (občanské i tvůrčí), a míru angažovanosti hispanoamerického spisovatele v kontextu importovaných ideologií napříč politickým spektrem, a to na pozadí nejdůležitějších politických bojišť hispánské Ameriky druhé poloviny 20. století, zejména v Argentině (problém peronismu, vojenská junta), v Chile (S. Allende versus A. Pinochet) a na Kubě (Castrova revoluce a její vliv na dění v Latinské Americe). V literární rovině bude časově a konceptuálně vymezen literární kontext, v němž vznikala analyzovaná díla. Bude vysvětleno, v čem je zkoumané období přelomové a jak se liší o předchozí generace. Naše interpretace se bude opírat zejména o úzký vztah politiky a literatury ve snaze dokázat, že politické události v regionu měly přímý vliv na volené narativní strategie a diskursivní mody.
- Porozumění vývoji hispanoamerické literatury na pozadí společenských a kulturních změn - osvojení si schopnosti pracovat s literární terminologií - zdokonalení dovednosti interpretovat text jako významovou strukturu, aplikovat různé historické i současné metody literární analýzy na konkrétní texty - rozvinutí schopnosti odborné polemiky.
|
Předpoklady
|
Předpokládá se úspěšné zakončení předmětů: Teorie literatury, Úvod do šp. a hispanoam. literatury 1, 2
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Písemná zkouška
1. pravidelná docházka a aktivní účast na přednáškách a seminářích 2. příprava na každou hodinu, znalost analyzovaného textu U zkoušky se prověřuje orientace v literární historii daného časového výseku a v literární teorii.
|
Doporučená literatura
|
-
Bellini, G. (1986). Historia de la literatura hispanoamericana. Madrid: Editorial Castalia.
-
Cymermann, C., Fell, C. (2001). Historia de la literatura hispanoamericana, desde 1940 hasta la actualidad. Buenos Aires.
-
Esteban, Ángel. (1997). Literatura hispanoamericana. Granada.
-
Hodoušek E. (ed.). (1996). Slovník spisovatelů Latinské Ameriky. Praha: Libri.
-
Oviedo, J. M. (2002). Historia de la literatura hispanoamericana IV. Madrid: Alianza Editorial.
-
Shaw, D. L. (1999). Nueva narrativa hispanoamericana. Madrid: Cátedra.
|