Vyučující
|
-
Hromada Jakub, Mgr. Ph.D.
-
Cervera Garcés Fabiola, Mgr.
-
Gutiérrez Rubio Enrique, doc. Mgr. Ph.D.
-
Esparza Daniel, Mgr. Ph.D.
-
Nemrava Daniel, prof. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
V kurzu budou probírány následující bloky: 1. 9.10. : stručný metodologický úvod a nástin hlavních vývojových etap latinskoamerického filmu, hlavní téma: Cine de autor: transfiguraciones y permanencias projekce: Memorias del subdesarrollo, 1968, r. Tomás Gutiérrez Alea, Kuba 2. 23.10.: Los géneros que vuelven (thriller, melodrama, comedia, realismo mágico) projekce: Ahí está el detalle, 1940, r. Juan Bustillo Oro, Mexiko 3. 6.11.: Realidad y realismo mágico, Melodrama como género latinoamericano par excellence projekce: Caídos del cielo, 1990, r. Francisco J. Lombardi, Peru/Susana, r. Luis Bu?uel, 1951, Mexiko 4. 13.11.: Los exluidos, exiliados y excomulgados (los ni?os de la calle, el mundo indígena, la prostitución femenina y masculina) projekce: ?Vuelve, Sebastiana!, r. Jorge Ruiz, 1953, Bolívie, La nación clandestina, r. Jorge Sanjinés, 1989, Bolívie 5. 27.11.: Dictaduras militares en América Latina como tema clave de su cine projekce: La historia oficial, r. Luis Puenzo, 1984, Argentina 6. 4.12.: Cine y movimientos migratorios al exterior projekce: Díalogos de exilados, r. Raúl Ruiz, 1974, Chile 7. 11.12.: Polémicas aristas de la multiculturalidad y las relaciones checo-latinoamericanas en el cine projekce: Japón, r. Carlos Reygadas, 2001, Mexiko program projekcí se může průběžně měnit dle potřeb výuky
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit posluchače s důležitými tematickými, historickými a politickými východisky, které formovaly dějiny kinematografie v Latinské Americe. Nepůjde tedy o chronologicky ani geografický přehled filmu, ale budeme analyzovat některé klíčové tendence z hlediska estetického, společenského i dějinného.
- Porozumění vývoje latinskoamerických kinematografií na pozadí společenských a kulturních změn - osvojení schopnosti pracovat s terminologií z oblasti filmu - interpretovat umělecké dílo v historickém a společenském kontextu doby - rozvinutí schopnosti odborné polemiky.
|
Předpoklady
|
Žádné.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Seminární práce
1. pravidelná docházka a aktivní účast na přednáškách 2. vypracování vlastní reflexe na základě shlédnutých snímků a studia odborné literatury na jedno z přednášených témat nebo téma z něho vyplývající po předchozí dohodě s vyučujícím.
|
Doporučená literatura
|
-
Archivos de la Filmoteca ? Mitologías latinoamericanas, Paidos, 1999.
-
Diccionario del cine iberoamericano 1.-8. svazek, SGAE, 2012.
-
Elena, Alberto y Díaz López, Marina. (1999). Tierra en trance: el cine latinoamericano en 100 películas. Alianza Editorial.
-
Galeano, Eduardo. (2000). Las venas abiertas de América Latina. Siglo ventiuno.
-
Hennebelle, Guy a kol. (1981). Les Cinémas de l´Amérique latine. Lherminier.
-
Mahieu, José Agustín. (1990). Panorama del cine iberoamericano. Madrid.
-
Paranaguá, Paul Antonio. (2001). América latina, Europa y Estados Unidos relaciones triangulares en la historia del cine. Journal of film preservation.
-
Pick, Zuzana. (1996). , The New Latin Cinema. University of Texas Press.
-
Vargas, Juan Carlos (ed.). (2011). Tendencias del cine iberoamericano en el nuevo milenio (Argentina, Brasil, Espa?a y México. Universidad de Guadalajara.
|