1. Preguerra, guerra y literatura - introducción: la historia contada mediante el texto literario; fronteras móviles entre historiografía, divulgación y bellas letras. 2. Se busca un cirujano de hierro - la Espana de los caciques: Joaquín Costa (1846-1911) - ensayos, informes, notas 3. Una violencia tremenda - el camino hacia la guerra: Camilo José Cela - La familia de Pascual Duarte. 4. Huevos fritos para la eternidad - la sociedad pequenoburguesa de preguerra vista a través de la óptica de lo absurdo: Miguel Mihura - Tres sombreros de copa 5. La guerra y las musas - la Espana bélica pintada por una víctima exiliada: Ramón J. Sender - Réquiem por un campesino espanol 6. Hambre, miedo y sexo - la primera posguerra retratada por un cínico machista con mucha empatía: Camilo José Cela - La colmena
|
Cílem předmětu je ukázat studentům, jak se literatura vyrovnává s výzvou zobrazit konkrétní historické období a společenské změny, v našem případě poměrně dramatickou fázi novodobých španělských dějin zhruba mezi lety 1900-1945, tj. období od akutní krize restaurační monarchie až po první roky po občanské válce. První autoři a jejich díla (Costa, Cela a jeho Pascual Duarte, Mihura) představí Španělsko, které kvůli intenzivním a vesměs neřešeným problémům a krizím směřuje nejprve k diktatuře generála Primo de Rivery, posléze k Druhé republice a nakonec k apokalypse občanské války. Zde se prostřednictvím analyzovaných textů a s pomocí různorodé sekundární literatury pokusíme objasnit jak, proč a kudy Španělsko k největší tragédii ve svých moderních dějinách vlastně dokráčelo. Následovat bude pohled na občanskou válku očima Senderovy mistrovské novely a první poválečné roky přiblíží dnes již legendární Celova Colmena. Důraz bude kladen na analýzu rozdílných strategií, s nimiž k portrétování historických událostí přistupuje striktní historiografie, historiografická popularizace, literatura faktu a beletrie, přičemž jednotlivé textové strategie budou v úvodní části názorně představeny a rozebrány na konkrétních ukázkách. V případě umělecké literatury pak ukážeme, jak pestré jsou technické a umělecké možnosti autorů, kteří se rozhodnou k podobným tématům kreativně přistoupit. Z tohoto pohledu se studenti seznámí s některými významnými tendencemi španělské literatury ve 20. století, jež budou analyticky demonstrovány na příkladech konkrétních a pro zmíněné tendence typických literárních děl. Středem pozornosti tak budou: Costovy "bojovné eseje" snažící se odhalit příčiny úpadku Španělska; Celův pokus o hledání kořenů brutálního násilí ve španělské společnosti i jeho pozdější tremendistický portrét prvotního poválečného frankismu plného bídy a strachu; Mihurova nemilosrdná pitva maloměšťácké společnosti v podobě absurdní divadelní hry; geniálně úsporná a vysoce metaforická literární interpretace občanské války v Senderově novele. Současně bude kladen důraz na základní teoretickou průpravu v kritické analýze, která studentovi pomůže při pozdější kritické četbě v podstatě jakéhokoliv literárního díla. Po absolvování předmětu bude student prostřednictvím detailní analýzy některých klíčových děl španělské literatury 20. století seznámen s hlavními problémy, konflikty a tendencemi období 1900-1945 ve španělských dějinách a současně bude schopen jasně rozlišit a zhodnotit různé textové strategie charakterizující historiografickou, popularizační i uměleckou literární tvorbu.
|