Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1) Kritická diskurzivní analýza: kontext vzniku, cíle, hlavní směry. Vymezení pojmu text/diskurz, diskurzivní praxe atd. 2) Základní principy multimodální analýzy 2) Kognitivní věda a kritická diskurzivní analýza: možnosti aplikace a problémy s tím spojené. 3) Analýza metafor a metonymií v kritické diskurzivní analýze: teorie konceptuální metafory vs. blending theory 4) Identifikace a analýza metafor a metonymií v textech zobrazující islám a muslimy na sociálních sítích z pohledu kritické diskurzivní analýzy. 5) Sociálně politická analýza metafor a metonymií používaných k zobrazování muslimů a islámu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Semestrální práce
- 50 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Během kurzu bude kladen důraz na pochopení role jazyka při vytváření a udržování sociálních nerovností, identit a mocenských vztahů. Jazyk je zde chápán nikoliv jako systém, ale jako jistý druh sociálního jednání (praxe). V konkrétní rovině se student seznámí s problematikou obrazu muslimů a islámu ve španělském sociálním a mediálním diskurzu a na sociálních sítích. Utváření obrazu muslimů založeného na černobílé logice nepropustných kategorií "my-oni" v médiích chápeme jako významný zdroj sociální nerovnosti a jako jednu z překážek sociálního začlenění těchto skupin. Seminář studenty seznámí s vývojem pohledů na muslimy ve španělském prostředí a na důvody využití obrazu muslima jako nepřítele některými politickými a sociálními aktéry v souvislosti s politickou a společenskou změnou posledních 4 dekád.
Student má základní znalosti o cílech a hlavních směrech v oblasti kritické multimodální analýzy, orientuje se v politickém a společenském vývoji ve Španělsku v posledních dekádách, zejména v souvislosti s vnímáním muslimů majoritní společností. Student má znalosti z oblasti teorie konceptuální metafory a metonymie a blending theory, umí je aplikovat na multimodální texty a provést analýzu metafor z perspektivy kritické multimodální analýzy. Student umí provést sociálně kritickou analýzu textů zobrazující muslimy.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Seminární práce
Závěrečná písemná zkouška, písemná práce v rozsahu 5 NS z oblasti Kritické diskurzivní analýzy, účast na výuce, četba odborné literatury v rozsahu cca. 200 stran ve španělštině
|
Doporučená literatura
|
-
Barša, P. (2011). Orientálcova vzpoura. Praha.
-
Dijk, van Teun. (2010). Discuro y poder. Barcelona.
-
Hart, Cristopher. (2010). Critical Discourse Analysis and Cognitive Science: New Perspectives on Immigration Discourse. Hampshire.
-
Kundnani, Arun. (2015). A Decade Lost: Rethinking Radicalisation and Extremism. London.
|