Předmět: Analýza diskurzu 2

« Zpět
Název předmětu Analýza diskurzu 2
Kód předmětu KRS/AD2N
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Španělština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
Obsah předmětu
1) Kritická diskurzivní analýza: kontext vzniku, cíle, hlavní směry. Vymezení pojmu text/diskurz, diskurzivní praxe atd. 2) Základní principy multimodální analýzy 2) Kognitivní věda a kritická diskurzivní analýza: možnosti aplikace a problémy s tím spojené. 3) Analýza metafor a metonymií v kritické diskurzivní analýze: teorie konceptuální metafory vs. blending theory 4) Identifikace a analýza metafor a metonymií v textech zobrazující islám a muslimy na sociálních sítích z pohledu kritické diskurzivní analýzy. 5) Sociálně politická analýza metafor a metonymií používaných k zobrazování muslimů a islámu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Semestrální práce - 50 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 25 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 25 hodin za semestr
Výstupy z učení
Během kurzu bude kladen důraz na pochopení role jazyka při vytváření a udržování sociálních nerovností, identit a mocenských vztahů. Jazyk je zde chápán nikoliv jako systém, ale jako jistý druh sociálního jednání (praxe). V konkrétní rovině se student seznámí s problematikou obrazu muslimů a islámu ve španělském sociálním a mediálním diskurzu a na sociálních sítích. Utváření obrazu muslimů založeného na černobílé logice nepropustných kategorií "my-oni" v médiích chápeme jako významný zdroj sociální nerovnosti a jako jednu z překážek sociálního začlenění těchto skupin. Seminář studenty seznámí s vývojem pohledů na muslimy ve španělském prostředí a na důvody využití obrazu muslima jako nepřítele některými politickými a sociálními aktéry v souvislosti s politickou a společenskou změnou posledních 4 dekád.
Student má základní znalosti o cílech a hlavních směrech v oblasti kritické multimodální analýzy, orientuje se v politickém a společenském vývoji ve Španělsku v posledních dekádách, zejména v souvislosti s vnímáním muslimů majoritní společností. Student má znalosti z oblasti teorie konceptuální metafory a metonymie a blending theory, umí je aplikovat na multimodální texty a provést analýzu metafor z perspektivy kritické multimodální analýzy. Student umí provést sociálně kritickou analýzu textů zobrazující muslimy.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Seminární práce

Závěrečná písemná zkouška, písemná práce v rozsahu 5 NS z oblasti Kritické diskurzivní analýzy, účast na výuce, četba odborné literatury v rozsahu cca. 200 stran ve španělštině
Doporučená literatura
  • Barša, P. (2011). Orientálcova vzpoura. Praha.
  • Dijk, van Teun. (2010). Discuro y poder. Barcelona.
  • Hart, Cristopher. (2010). Critical Discourse Analysis and Cognitive Science: New Perspectives on Immigration Discourse. Hampshire.
  • Kundnani, Arun. (2015). A Decade Lost: Rethinking Radicalisation and Extremism. London.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Španělská filologie se specializací na Latinskou Ameriku (2019) Kategorie: Filologické vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Španělská filologie se specializací na tlumočnictví a překlad (2020) Kategorie: Filologické vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Španělská filologie (2019) Kategorie: Filologické vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní