Vyučující
|
-
Zajícová Lenka, prof. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsahem kurzu je jednak seznámení s různými metodami lingvistického výzkumu (prezentovaných případně formou přednášek-workshopů význačných hostujících romanistů), jednak prezentace badatelských záměrů a dílčích výzkumů studentů ústní i písemnou formou, jednak podrobná odborná analýza a diskuse nad studentskými pracemi. Díky tomu si student prohloubí znalosti a dovednosti v oblasti jak výzkumných metod, tak prezentace vlastní vědecké práce, a to zejména v následujících tématech: základy lingvistické metodologie, struktura vědecké práce, citování a bibliografické odkazy, kritické hodnocení vědecké práce, typografické zásady při psaní vědeckých prací, zpracování odborného článku, elektronické publikování, redakční činnost, etické otázky související s publikováním.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
- Semestrální práce
- 150 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 75 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Prohloubení znalostí a dovedností studentů v oblasti metod výzkumu a prezentace vlastní vědecké práce.
Způsobilost prezentovat výsledky vlastní vědecké práce na odpovídající úrovni.
|
Předpoklady
|
Bez předpokladů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Aktivní účast na výuce, prezentace badatelského záměru nebo dílčího výzkumu ústní i písemnou formou.
|
Doporučená literatura
|
-
Čermák, František. (1997). Základy lingvistické metodologie: Nástin hlavních principů na pozadí obecné teorie vědy. Praha.
-
Čmejrková, S.-Daneš, F.-Světlá, J. (1999). Jak napsat odborný text. Praha, Leda.
-
Gibaldi, Joseph. (2003). MLA Handbook for Writers of Research Papers. New York.
-
Martínez de Sousa, José. (2007). Manual de estilo de la lengua espanola. Gijón.
-
Martínez de Sousa, José. (2004). Ortografía y ortotipografía del espanol actual. Gijón.
-
Meško, D., Katuščák, D., Findra, J. a kol. (2006). Akademická příručka. Osveta Martin.
-
Milroy, Lesley - Gordon, Matthew. Sociolingvistika: Metody a interpretace. Praha: Karolinum, 2012.
-
Pistorius, Vladimír. (2011). Jak se dělá kniha. Praha.
-
Real Academia Espa?ola a Asociación de Academias de la Lengua Espa?ola. (2010). Ortografía de la lengua espa?ola. Madrid: Espasa.
-
University of Chicago Press. (2003). The Chicago Manual of Style: The Essential Guide for Writers, Editors, and Publishers. Chicago.
|